خانه / آموزش عکاسی / ماکروگرافی بخش دوم ( ماکروگرافی با لنز معکوس )
عکس ماکرو
عکس ماکرو

ماکروگرافی بخش دوم ( ماکروگرافی با لنز معکوس )

ماکروگرافی با لنز معکوس:

مشکلات لنز معکوس :

تکنیک لنز معکوس علاوه بر مزایای کم هزینه بودن بزرگنمایی بسیار زیاد دارای معایب بزرگی همچون مشکل کنترل دیافراگم و عمق میدان عکس ، دشواری فوکوس روی سوژه بخاطر بزرگنمایی زیاد و نزدیکی بسیار زیاد به سوژه همچنین دستی بودن فوکوس ،نورپردازی دشوار بخاطر افت شدید نور و عدم کفایت نور محیط برای ثبت مناسب است.

800px-MacroPlusRetrolens

 

فوکوس در لنز معکوس :

سخت ترین مرحله تکنیک لنز معکوس شاید همان فوکوس کردن مناسب روی سوژه است چرا که در لنز معکوس فاصله شما با سوژه ممکن است 1 تا 10 سانتیمتر باشد و به دلیل بزرگنمایی بیش از حد به سوژه یک میلیمتر جابجایی لنز باعث خارج شدن سوژه از فوکوس میشود در این مواقع نیز استفاده از سه پایه ممکن نیست چون برخی مواقع برای به دست اوردن فکوس میبایست 1 یا 2 سانتی متر سه پایه جابجا شود که این برای سه پایه های عادی امکان پذیر نیست مگر اینکه از یک سه پایه ماکرو استفاده شود یا بر روی سه پایه یک ریل فوکوس بسته شود.

ریل فوکوس وسیله ای است که مانند هد به سر سه پایه بسته میشود و اغلب دارای دو یا سه پیچ تنظیم برای جلو و عقب یا چپ و راست بردن دوربین بدون تکان دادن سه پایه برای رسیدن به حداکثر فوکوس روی سوژه است. 

B150B-Ult-Pkg-full

 

برای فوکوس در لنز معکوس باید دهانه لنز را حدود 5 سانتیمتری به سوژه نزدیک کرد، آنگاه پس از یافتن سوژه در منظره یاب با دقت و بسیار آرام دوربین را کمی به جلو و عقب حرکت داد تا سوژه در فوکوس قرار گیرد و بمحض فوکوس شدن و بدون کمترین درنگ شات زد، زیرا کمترین مکث باعث حرکت دست و از فوکوس خارج شدن سوژه میشود.

 
تنظیم دیافراگم در لنز معکوس :

با سروته کردن لنز و نصب آن بصورت معکوس ، ارتباط های الکتریکی و الکترومکانیکی آن با دوربین قطع میشود و با جدا کردن لنز از بدنه در برند کانن، دیافراگم در بازترین حالت و در نیکون در بسته ترین حالت ممکن قرار میگیرد که هر دو حالت باعث ثبت عکسی بی کیفیت میشود در حالت باز به دلیل عمق میدان کم فلو شدن سوژه و در برخی موارد نورخودگی بیش از حد و در بسته ترین حالت باعث تاریک بودن سوژه عدم امکان فوکوس مناسب و سافت بودن عکس میشود.

 

چند روش مفید برای کنترل دیافراگم :

 * ساده ترین و بهترین روش استفاده از مبدل الکتریکی لنز معکوس که دوربین کاملا میتواند روی دیافراگم کنترل داشته باشد، البته این روش تنها در برند کانن و المپوس امکانپذیر است چون تنها در این دو برند کنترل دیافراگم الکتریکی است و در سایر برند ها کنترل دیافراگم الکترومکانیکی است

* استفاده از لنزهای قدیمی ،لنزهای قدیمی دارای رینگ تنظیم دیافراگم روی خود بدنه لنز هستند به همین دلیل به سادگی میشه از این لنز ها استفاده کرد.

* روش بعدی که تنها روی برند کانون امکان پذیر است به سادگی میتوان در حالیکه لنز به بدنه متصل است، دوربین را در مد Manual قرار می دهیم ، دیافراگم را به میزان مورد نیاز تنظیم می کنیم، سپس دکمه DOF را فشار داده و در حالیکه آنرا بحالت فشرده نگاه داشته ایم ، لنز را از بدنه جدا کنیم و معکوس به بدنه اتصال می دهیم. توجه داشته باشید دیگر دیافراگم به باز ترین حالت بر نمیگردد و میزان دیافراگم میزان انتخابی شماست.

 dof

نورپردازی در ماکروگرافی :

مهمترین کاری که در ماکروگرافی حائز اهمیت است و در کیفیت خروجی کار از تاثیر بسزایی برخوردار است ، نورپردازی است هر چه مقدار بزرگنمایی بیشتر باشد نورپردازی سخت تر و نور بیشتری لازم است.

انواع امکانات نورپردازی در ماکرو

1- فلاش سرخود دوربین

2-فلاش Twin light

r2n_600

 

 3- فلاش Ring type

01

 

 4- پخش کننده های نور Diffuser

velcro_diffuser

 

نوردهی با نور محیط و فلاش بطور همزمان :

در بزرگنمای های زیاد که نور به شدت افت میکند چاره ای جز استفاده از فلاش نیست گاهی مواقع میتوان با ترکیبی از نور محیط و فلاش نیز به نتایج خوبی رسید . در این حالت میتوان سرعت را از آنچه برای نوردهی با نور محیط به تنهایی نیاز است تا حدی بالاتر برد و با استفاده از فلاش، کمبود نور را جبران کرد. اینکار چند مزیت دارد:

1- باعث بهبود رنگ و کنتراست تصویر میشود .

2- تا حد زیادی از اثر مخرب لرزش دست پیشگیری میکند

استفاده از فلاش سرخود دوربین و فلاش اکسترنال به دلیل قدرت زیاد فلاش و نزدیکی به سوژه ممکن است باعث عدم کنترل نور مناسب روی سوژه شود در این حالت باید از یک پخش کننده نور استفاده شود تا نور را به صورت یکنواخت روی سوژه بتاباند برای فلاش سرخود دوربین میتوان یک سافت باکس دستی ساخت یا از یک ورق کاغذ به شکل زیر استفاده نمود.

 

IMG_20131104_181749

 

در بزرگنمایی های بالا که سوژه بسیار به لنز نزدیک است در بسیاری موارد سایه لنز بر روی سوژه افتاده، از رسیدن نور فلاش به سوژه جلوگیری میکند. برای پیشگیری از این امر فلاشهای ماکرو طراحی و ساخته شده اند. این فلاشها بر روی دهانه لنز بسته میشوند و با توجه به اینکه برای عکاسی از فاصله بسیار نزدیک طراحی شده اند، قدرت و دامنه نوردهی مناسبی دارند. 

r1c1

 

فلاشهای ماکرو بسیار گران قیمتند و شاید برای کسانیکه کاربری حرفه ای ندارند، خرید چنین تجهیزات گرانی چندان عاقلانه نباشد. روش دیگر برای کسانی که فلاش اکسترنال دارند استفاده از رفلکتور لنز است.

IMG_A11590_600 

 

البته با متصل کردن یک تکه پلاستیک شفاف سفید به دهانه لنز می توان نور فلاش سرخود دوربین رو که نور اون در فواصل کمتر از 30 سانتی متر بسیار زیاد و باعث خراب شدن عکس میشود کنترل کرد و از افتادن سایه روی سوژه جلوگیری کرد این پخش کننده رو میشه با پلاستیک دبه یا جای سرکه و موارد مشابه ساخت

IMG_201104_192727 

 

توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از فلاش سرعت شاتر از حداکثر سرعت همزمانی فلاش بیشتر نباشد چون در این موقع یا فلاش نصف کادر را پوشش میدهد یا قبل از فلاش زدن تصویر ثبت میشود ، این مورد در بسیاری از دوربین های پیشرفته توسط دوربین کنترل میشود و دوربین اجازه سرعت بیشتر به شما نمی دهد پس باید به این نکته توجه داشت حد امکان از بیشترین سرعت همزمان سازی فلاش را انتخاب کنید تا از لرزش دست جلوگیری هم جلوگیری شود. سعی کنید همیشه از مد متوالی عکاسی استفاده کنید چهار پنج شات پشت سر هم بگیرید مطمئناً یکی از انها بهترین وضعیت فکوس را دارد

 

کادربندی در ماکرو :

Angle-Finder زاویه یاب _ این ابزار در شرایط عکاسی از زاویه هایی مشکل مانند مواقعیکه دوربین بایستی به زمین بسیار نزدیک شود و امکان دیدن از منظره یاب مقدور نیست کاربرد دارد. و به منظره یاب دوربین متصل میشود. 

2010_htg_macro14

* زاویه مناسب انتخاب کنید سعی کنید دوربین و سوژه در یک سطح قرار گیرند. حتی المقدور از بالا از سوژه عکس نگیرید، گاه همسطح با آن و در مواردی حتی پایینتر از سوژه قرار بگیرید

* به پس زمینه هم توجه کنید  یک پس زمینه مناسب مبهم و خوشرنگ به زیبایی عکس شما می افزاید و یک پس زمینه شلوغ و خشن سوژه اصلی را تحت الشعاع قرار میدهد

* عمق میدان را بدرستی انتخاب کنید سه عامل عمده در کنترل عمق میدان نقش دارند  دیافراگم ، فاصله کانونی ، فاصله از سوژه . هرچه از سوژه بیشتر فاصله دارید بهتر است از دیافراگم بازتر برای دستیابی به پس زمینه فلو استفاده کنید و بالعکس هرچه به سوژه نزدیک تر هستید از دیافراگم بسته تر استفاده کنید تا قسمتهای بیشتری از سوژه در فوکوس باشد. همیشه سعی کنید حداقل از دیافراگم 8 و حداکثر از 16 بیشتر استفاده نکنید چون دیافراگم بسته بالاتر از 16 باعث سافت شدن عکس ، پراکندگی نور و افت شدید کیفیت عکس میشود

 

* همیشه توجه داشته باشید که نقطه فوکوس روی چشم سوژه باشد  معمولا در عکاسی ماکرو، بخاطر فاصله بسیار کم از سوژه و نیز بزرگنمایی زیاد، عمق میدان کمتر از آنست که بتوان تمام سوژه را در فوکوس داشت. لذا همینکه چشم و حداکثر سر حشره در فوکوس قرار گیرد کافی است. بالعکس چنانچه عمده بدن حشره در فوکوس باشد اما تنها چشم او خارج از فوکوس باشد ظاهری ناخوشایند و ناشیانه به عکس میدهد چراکه چشم اولین جایی است که نظر بیننده را بخود معطوف مینماید .

 

 

عکس ماکروی زنبور
زنبور – عکاس: ملا رضایی

ماکروگرافی بخش اول کلیک کنید

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.