دانشکده پیک وان

آموزشگاه مجازی عکاسی ( آموزش عکاسی )

محمد دلیری در ۲۲ - دی - ۱۳۹۲

Head Room

هدروم چیست؟

هد روم اصطلاحی است که در تصویر برداری و البته عکاسی مفهوم پیدا می کند و عبارت است از میزان فضای بالای سر سوژه ( موضوع ) تا لبه بالایی کادر تصویر.

 

هدروم  Head room

عکاس: میثم طاهری

اگر سوژه انسان یا حیوان باشد این فضا از چشم سوژه تا فضای بالایی کادر سنجیده می شود.

هدروم  Head room

هدروم Head room

 

هدروم   head room

عکاس : مهدی هادی پور

 

آیا هدروم باید زیاد باشد یا کم؟ کلا چه هدرومی مناسب است؟  جواب بر می گردد به قانون پایه ای یک سوم و نقاط طلایی.

همان اصل بنیادی که شما در ترکیب بندی برای انتقال بیشترین تاثیر و تعادل در کادر اجرا می کنید. برای آشنایی بیشتر با قانون یک سوم در عکاسی این مقاله را مطالعه بفرمایید.

اینکه کل سر سوژه در کادر باشد یا نه، معیار صحیحی برای هد روم نیست. در هد روم حتی اگر سوژه ما دارای کلاه ، امامه ، دستار یا مواردی شبیه به این باشد حتما لازم نیست که کل آن در تصویر باشد و بودن کل کلاه در کادر معیار درستی برای هدروم نیست.  مهترین معیار برای یک هد روم درست این است که چشم سوژه بر روی خط افقی یک سوم بالا قرار گیرد. طبعا در سوژه های بی جان الویت کادر بندی، قرار گرفتن سوژه روی خط یک سوم و نقاط طلایی است.

 

لیلا حاتمی

لیلا حاتمی بازیگر سینما – نمونه یک هدروم درست

 

هدروم صحیح باعث برقراری ارتباط بهتر مخاطب با سوژه شده و توازن و تعادل در تصویر را برقرار می سازد. هد روم  نادرست در صورت زیاد بودن، فضای منفی و پرتی را به تصویر می دهد که باعث حواس پرتی مخاطب می گردد و هد روم  کم و ناکافی ممکن است حس تنگی و خفگی به مخاطب القاء کند و هماهنگی و آرامش کادر را بر هم می زند.

مهناز-افشار-2

مهناز افشار بازیگر سینما – هدروم درست

 

الناز شاکر دوست - هدروم نادرست

الناز شاکر دوست – هدروم نادرست

 

الناز شاکر دوست - هدروم درست

الناز شاکر دوست – هدروم درست

در head room  درست حس نزدیکی بیشتر نسبت به سوژه القاء می شود و ارتباط بین مخاطب و سوژه بهتر برقرار می گردد.

البته ممکن است در برخی موارد، تصویربردار یا عکاسی بخواهد این قوانین را بشکند و حس های – نامتعارفی – را که در ذهن دارد، ایجاد کند که البته در صورت داشتن تجربه و هوشمندی لازم طبعا مشکلی نخواهد بود. این قوانین وحی مُنزل نیستند اما باید بدانیم چرا و برای چه هدفی می خواهیم ساختار شکنی کنیم. به عنوان مثال ممکن است شما در موزیک ویدئو ها این ساختار شکنی ها را بیشتر ببینید که در صدد القای حس های متفاوتی به مخاطب خود می باشند.

بهرام رادان - هدروم نادرست

بهرام رادان – هدروم نادرست

بهرام رادان - هدروم ادرست

بهرام رادان – هدروم درست

در نماهای بازتر مانند شکل بالا می بینیم که سر سوژه در قسمت یک سوم بالایی تصویر قرار می گیرد.

عکاس: حمید افشاریان

عکاس: حمید افشاریان نمونه یک هدروم خوب

 

عکاس: شهرام رشیدی - نمونه یک هدروم درست

عکاس: شهرام رشیدی – نمونه یک هدروم درست

 

عکاس: فرنوش میناوند - نمونه یک هدروم درست

عکاس: فرنوش میناوند – نمونه یک هدروم درست

 پایان مقاله آموزش تنظیم هدروم 

 


دسته بندی : آموزش عکاسی, مبانی و اصول     برچسب‌ها: , ,

7 ديدگاه

  1. علی چاوشی می‌گه:

    بسیار عالی خوب بود بطور حتمی برای دوستان و علاقمندان مفید خواهد بود

  2. مهرداد بطحائی می‌گه:

    بسیار خوب و کاربردی
    ممنون از جناب دلیری

  3. سلام جناب دلیری
    سپاس از ارسال مقاله خوبتون، و دادن ذکات علمتون :)
    موفق باشید.

يک ديدگاه بگذاريد

شما بايد وارد شويد تا بتوانيد ديدگاه بگذاريد