خانه / آموزش عکاسی / کاربرد GPS در عکاسی – بخش اول

کاربرد GPS در عکاسی – بخش اول

سلام به همه دوستان و همراهان در دانشکده پیک وان با مقاله کاربرد GPS در عکاسی – بخش اول در خدمت شما هستیم.

دوستان خوبم با افزایش امکانات و وسایل دیجیتال از دوربین گرفته تا انواع تلفن های هوشمند و همینطور مسیر یاب ها هر فرد به راحتی می تواند با تهیه یکی از این اقلام و بکار گیری آنها وسایل رفاه و آسایش خود را تامین کند . خوب حالا بیایید با هم نحوه بکار گیری ابزارهای ناوبری و مختصاتی را در حرفه ای عکاسی با هم یاد گرفته و مروری بر آن داشته باشیم .

 

GPS_Garmin2

خوب با یک مثال شروع می کنم من چند ماه پیش به جنگل های منطقه عباس آباد در سفری داشتم در آنجا بعد ازطی  مسافتی در حدود 3 ساعت پیاده روی به منطقه ای بکر و آبشاری زیبا رسیدم . مطابق معمول دوربینم را در آوردم و مشغول عکاسی شدم.

با اتمام عکاسی و بازگشت داشتم با دوستانم عکس هایم را مرور می کردم که یکی از دوستان ابراز علاقه کرد برای بازدید از این آبشار و همینطور عکاسی در آن منطقه . خوب فکر می کنید که من می توانم نشانی دقیقی از این مکان را در اختیار آن قرار دهم بطور حتم جواب منفی است اینجاست که ارزش داشتن یک دستگاه موقیت یاب و ناوبری GPS مشخص میشود.

اگر من منطقه ای را که در آن عکاسی کرده بودم مختصات جغرافیایی آن را داشتم و یا مسیر راهپیمایی که انجام داده بودم در این صورت به راحتی می توانستم آن را در اختیار دوستم قرار دهم و او نیز با استفاده از همین ابزار و نقشه  به منطقه مورد نظر سفر کرده و عکاسی می کرد . البته شرکت کانن بتازگی در دوربین مدل 6D خود دستگاه جی پی اس داخلی نصب کرده است و در هنگام عکاسی مشخصات منطقه در فایل اگزیف عکس ذخیره میشود هم چنین شما می توانید با خرید یک دستگاه جی پی اس مخصوص دوربین های کانن و یا نیکون که بر روی کفشک خارجی فلاش دوربین شما نصب می شود این امکانات را به دوربین خود اضافه کنید البته من توصیه نمی کنم

خوب حالا بیاییم کمی فنی تر مبحث را جلو ببریم طور حتم اسم GPS به گوشتان خورده است وسیله ای که حتی در اغلب تلفن های همراه و تبلت ها گنجانده شده است فراموش نکنید که GPS  با GPRS بسیار متفاوت است و این دو را با هم اشتباه نگیرید.

 

عملکرد GPS چگونه است ؟

باید این را بگویم که البته بطور مختصر و مفید که (GPS سیستم موقعیت یابی جهانی Global Positioning System) ، شبکه ماهواره ای است که دائما کدهای اطلاعاتی را رد و بدل می کند و این کدها به طور دقیق موقعیت ها و مکان ها را بر روی زمین با اندازه گیری فاصله آنها با ماهواره ها محاسبه می کند.

همانطور که گفته شد GPS مخفف عبارت Global Positioning System (سیستم موقعیت یابی جهانی) است و به گروهی از ماهواره های وزارت دفاع آمریکا که در دور تا دور زمین قرار دارند، برمی گردد.این ماهواره ها امواج رادیویی ضعیفی (Low ) را منتشر می سازند. از طریق این امواج هر کس با استفاده از گیرنده GPS خود قادر خواهد بود موقعیت خود را بر روی کره زمین مشخص کند.

این ماهواره ها در ارتفاع  (19313 کیلومتر) بالای سطح زمین قرار می گیرند. قرار داشتن آنها در چنین ارتفاعی سبب می شود که سیگنالهای منتشر یافته از آنها مناطق وسیعتری را تحت پوشش قرار دهد. این ماهواره ها در مدارهای خودشان قرار دارند و بدین ترتیب یک دستگاه GPS از روی زمین در هر زمان حداقل از ۴ عدد آنها سیگنال دریافت می کند.
gps-const

این ماهواره ها با سرعت (11265 کیلومتر در ساعت)حرکت می کنند پس با توجه به میزان قطر دایره عملکردی آنها هر  ۱۲ ساعت یکبار یک دور کامل به دور زمین می گردند . اولین ماهواره های GPS در سال ۱۹۸۷ به فضا فرستاده شدند و پس از آن   یک مجموعه کامل ۲۴ ماهواره ای در سال ۱۹۹۴ سیستم را کامل کرد
هر ماهواره سیگنالهای رادیویی ضعیفی را با فرکانسهای متفاوت (L2 ،L1 ) منتشر می سازد. گیرنده های GPS غیر نظامی، امواجی با فرکانس ۴۲/ ۱۵۷۵ = L1 مگا هرتز ، بر روی باند UHF دریافت می کنند. این سیگنالها از میان ابرها، شیشه ها و پلاستیک می گذرند اما از میان اجسام جامد سخت و متراکمی مانند ساختمان، کوهها و سقف عبور نمی کنند. سیگنالهای ماهواره ، سیگنالهای خیلی ضعیفی (Low) هستند، با توان حدود ۲۵-۲٠ وات .

خب حالا با دانستن مطالب بالا می توانید در هنگام خرید دستگاه GPS با دیدی گسترده تر و دانسته تر اقدام به خرید نماید بعنوان پیشنهاد من دستگاه ساخت شرکت گارمین را به شما پیشنهاد می دهم چون هم تنوع زیادی ازنظر سخت افزاری دارد و همچین کاملترین و به روز ترین نقشه هار در اختیار دارد (کشور عزیزمان ایران) بخصوص مدل GPSMAP 62s دستگاهی بسیار مقاوم ضد آب تا عمق 7 متر کارکرد و سیگنال دهی بسیار بالا و همینطور امکانات ناو بری .
من خودم سالیان است که از این دستگاه استفاده می کنم بنابراین شاید مطالبی که در این مورد برایتان در آینده خواهم نوشت تصاویر آن مربوط به این دستگاه باشد ولی اطلاعات ارائه شده جنبه عمومی داشته و بر روی هر مارک و برند و دستگاهی قابل اجرا می باشد.

  

پایان بخش اول مقاله کاربرد gps در عکاسی – ادامه دارد

برای دیدن بخش دوم مقاله کلیک کنید

5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام جناب چاوشی
    سپاس از مطلب خوبتون، منتظر ادامه این مبحث هستم.

  2. جناب چاوشی
    با تشکر از ارسال مقاله .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.