خانه / آموزش عکاسی / زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال چیست ؟

بطور کلی کلمه زوم به معنی بزرگنمایی و عملیست  که لنز دوربین انجام می‌دهد. این کار توسط جابجا شدن عدسی‌های لنز و تغییر فاصله کانونی آن صورت می‌گیرد.

انواع زوم در دوربین های دیجیتال:

1- زوم اپتیکال:

زوم اپتیکال نظیر زومی است که در دوربین های استاندارد عکاسی وجود دارد و بوسیله تغییر در فاصله کانونی لنز ایجاد می شود که با تغییر فاصله کانونی، تغییری در ساختار پیکسل های عکس ایجاد نمی شود. زوم اُپتیکال در حقیقت یک بزرگنمایی واقعی است چرا که سوژه توسط لنز بزرگنمایی می‌شود بنابراین از کیفیت و پیکسل‌های تصویر چیزی کاسته نمی‌شود.

2- زوم دیجیتال:

یک بزرگنمایی جعلی است و ربطی به فاصله کانونی لنز ندارد و بصورت نرم افزاری در دوربین انجام می شود و با هر بار زوم  عکس دچار افت شدید کیفی می شود. تنها برش دیجیتالی یک تصویر است.

دوربین عکاسی شما بخش‌هایی از یک عکس را برش داده وبقیه را بزرگتر به نمایش در می‌آورد. به این ترتیب تعداد زیادی از پیکسل‌های یک عکس را حذف کرده و در نتیجه رزولوشن یا کیفیت تصویری عکس را به شدت پایین می‌آورد.

وقتی از زوم دیجیتال در دوربین استفاده می‌کنید تصویر واقعا بزرگتر نمی‌شود و فاصله کانونی لنز ثابت می‌ماند. در این حالت از روشی به نام جاگذاری (interpolation) استفاده می‌شود تا یک سری پیکسل‌های اضافی بر اساس پیکسل‌های موجود در تصویر تولید و به تصویر اضافه شود. این پیکسل‌ها با تکنیک‌های پردازش تصویر و فناوری موجود در تراشه پردازشگر ، محاسبه می شوند و در انتها عملیات بزرگنمایی بر روی تصویر انجام می شود. به این ترتیب تصویر حاصله به صورت مجازی بزرگتر می‌شود.

 

1.7/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. دوست عزیز سپاس از ارسال مقاله خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.