خانه / آموزش عکاسی / عکاسی از آسمان شب و ستارگان
عكاسي در شب از ستارگان

عکاسی از آسمان شب و ستارگان

عکاسی از آسمان شب و ستارگان

آسمان شب بسیار متغیر  است. بعضی از شب ها به رنگ خاکستری و برخی اوقات پوشیده از ابر ، و گاهی پر از ستاره ، اما این شرایط بواسطه تغییرات آب و هوا مدام متغییر می باشد بنابراین برای گرفتن یک عکس خوب و رویایی از آسمان شب و ستارگان باید بسیار صبور باشید و به یاد داشته باشید چون  زمان باز بودن شاتر برای نور دهی بیشتر در این نوع عکاسی مهم می باشد پس لازمه آن داشتن صبر و تحمل بیشتر شما ست.

با توجه به چرخش زمین حول محور خود ، بنظر می رسد که نور از ستاره و اجرام آسمانی پیرامون و  اطراف قطب های زمین در آسمانی حرکت می کند و نمود بیشتر دارند  . این حرکت و جابجایی ستارگان  پس از گذشت حدود 5 تا 10 دقیقه قابل تشخیص است، بنابر این  می توانید مسیر حرکت را برای ثبت در دوربین خود پیش بینی نماید .

 night-sky-photography1

 برای عکاسی از این پدیده شگفت انگیز و زیبایی شب  ، شما نیاز به یک سه پایه محکم و یا یک تیکه گاه مناسب و همینطور صبر و شکیبایی زیادی دارید . فکوس لنز را روی بینهایت تنظیم کنید و از بخش تنظیمات دوربین حالت عکاسی را روی مد دستی قرار دهید .

بهتر است از یک تایمر یا ریموت کنترل برای زمان سنجی و زدن شاتر که معمولا با سیم هستند استفاده کنید در ضمن با توجه به اینکه ممکن است مدت زمان نوردهی و باز بودن شاتر از چند ثانیه تا چند ساعت متغییر باشد بنابر این از پر بودن میزان شارژ باطری های دوربین خود مطمئن شوید.

با استفاده از این توصیه ها می توانید مسیر حرکت ستارگان را دنبال کرده و به راحتی ثبت نماید.

یافتن محل و مکانی درست برای عکاسی

بهترین مکان برای مشاهده و عکاسی از آسمان شب و ستارگان حومه و خارج از شهر ها  و بیرون از مناطق شهری است به دلیل استفاده از نورهای مصنوعی و بازتابی از محیط های شهری و روستایی  کلا بازتاب نور چراغ های روشنایی نوعی آلودگی نوری به وجود می آید که اثرات مخربی بر عکس شما خواهد داشت متاسفانه افراد تازه کار به این موضوع توجه نمی کنند. حتی المکان در محیط های تاریک باشید تا عکس شما بخوبی ثبت شود.

توجه داشته باشید چون برای عکاسی از آسمان شب و اجرام آسمانی نیاز به نور دهی با زمان بالا داریم بنابر این چنانچه نور مهتاب و یا ماه نسبتا” کامل در آسمان باشد و یا شبی مهتابی را برای عکاسی انتخاب کنیم در این صورت فرض کنید برای یک ثبت مدت زمان باز بودن شاتر نزدیک به 20 دقیقه باشد در این صورت نوری که در عکس شما ثبت خواهد شد برابر عکاسی در نور روز خواهد بود و این به عکس شما لطمه میزند.

 night-sky-photography2

بهترین زمان برای عکاسی از آسمان شب و ستارگاه وقتی است که ماه کامل در آسمان نباشد و یا در شب های عکاسی کنیم که ماه در وضعیت هلال ضعیف باشد و بقولی ماه تازه طلوع یا غروب کرده باشد.

اسفاده از مد شاتر با زمان طولانی

وقتی قرار است از آسمان شب و ستارگان عکاسی کنیم باتوجه به اینکه بعد از مدت حدود یک ربع ساعت مسیر پیمایش ستارگان مشخص می شود بنابر این پیشنهاد می شود که

– تنظیم دوربین درحالت دستی و یا (B)

– استفاده از یک لنز واید

– استفاده از یک زمان سنج برای میزان باز بودن شاتر و عدم لمس دوربین به منظور فشار دادن دکمه شاتر و لزرش های احتمالی

– تنطیم دیافراگم که معمولا در بازه 2.8 الی 4 نتایج مطلوب و خوبی را در بر خواهد داشت .

– کم کردن میزان ISO و قرار دادن آن روی پایین ترین حد که معمولا عدد 100 مبی باشد و مناسب است با توجه به اینکه آسمان تاریک است و نور کمی داریم در طولانی مدت نویز ثبت شده در عکس بسیار شدت یافته و خود را نشان می دهد از این رو با کم کردن ISO سعی در کنترل بهتر نویز و همینطور عکس با وضوح خوب خواهیم کرد.

 night-sky-photography5

مواجه شدن با آسمان ابری

اگر آسمان در هنگام عکاسی ابری بود و لکه های ابری در آن وجود داشت باید توجه کنید که نورهای طیف زرد در ابرها ادغام شده و بر شدت آن می افزاید برای غلبه بر این موضوع استفاده از فیلتر های سرد (مثل آبی 80A (

بسیار مفید خواهد بود برای این درک این موضوع و فهمیدن آن بهتر است ابتدا چند عکس بصورت آزمایشی بگیرید تا تاثیرات آن برایتان مشخص شود.

این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که نتیجه حاصل مطلوب شما است یا خیر و آیا در همچین شرایطی دوست دارید که عکاسی کنید یا خیر.

نکته و مواردی که باید به آنها توجه داشت :

برای عکاسی از آسمان شب و ستارگان باید حتمی از سه پایه محکم و استوار استفاده کنید و همینطور به منظور جلوگیری از هرگونه لرزش احتمالی در ثبت عکس استفاده از تایمر و یا ریموت کنترل برای باز و بسته کردن شاتر الزامی است شاید برخی از عکس های شما حتی بیش از 30 ثانیه طول بکشد .

از لنز های واید استفاده کنید و فکوس آن را روی بینهایت تنظیم کنید  تا اثر حرکت ستارگان بخوبی ثبت شوند همینطور در دوربین های امروزی که از  آینه برای انتقال تصویر و نمایش آن در ویزور استفاده مشود بهتر است در بخش تنظیمات دوربین آینه را در حال قفل قرار دهید چراکه باز و بسته شدن آینه خود می تواند ایجاد لزرش کند و این به عکس شما آسیب می رساند.

 night-sky-photography3

بحث و نتیجه گیری آخر

 هنگام عکاسی در شب و ستارگان و اجرام آسمانی مهمترین موضوعی که باید مد نظر داشته باشید صبر و حوصله و بردباری است فقط از این طریق است که شما می توانید عکس های خوب و خلاق و با وضوح بالا داشته باشید .

بی شک هرچه قدر تعداد بیشتری عکس در این شرایط داشته باشید از راه آزمون خطا به نتایج خوبی خواهید رسید و بر تجربه شما بمنظور تنظیمات زمان نوردهی ، تنظیم دیاف مطلوبتر یا طول لنز و یا انتخاب یک نقطه مناسب برای عکسی به دست خواهید آورد.

سعی کنید چند عکس در مد سیاه و سفید نیز داشته باشید با توجه به اینکه در طول شب هوا سرد خواهد شد استفاده از لباس و پوشش مناسب برای سرما را در نظر داشته باشید همراه داشتن یک چراغ قوه بسیار به شما در تنظیم دوربین و همینطور سر هم کردن وسایل کمک خواهد کرد.

با توجه به موارد گفته شده می توان این انتظار را داشت که عکس های خوب و مطلوبی را داشته باشید.

منتظر دیدن عکس های خوب شما در گالری پیک وان هستیم .

پی نوشت :

این مقاله بصورت اختصاصی توسط اینجانب علی چاوشی ترجمه و برای استفاده کاربران عزیز و محترم در دانشکده و سایت پیک وان تهیه و تنظیم شده است .

 

4.9/5 - (7 امتیاز)

8 دیدگاه

  1. محمد دلیری

    سلام و تشکر از مقاله خوب تون
    واقعا جای همچین مقاله و موضوعی در دانشکده خالی بود و امیدوارم دوستداران عکاسی از ستارگان و آسمان شب با این مقاله بتوانند عکسهای خوبی ثبت کنند.
    موفق باشید

  2. سینا بابایی

    ممنون از ارسال مطالب ارزشمند.
    فقط جسارتا کمی ناقص بود. کاش در مورد انواع تکنیک ها نیز صحبت می کردید. مثلا برای رد ستاره 30 دقیقه ای میشود 60 عکس 30 ثانیه ای گرفت که نویز به مراتب کمتری دارد و با ویرایش نرم افزاری همان رد را بدست اورد. StarstaX هم برای ویندوز هم برای مک برای این کار مناسب است و همچنین رایگان.
    نوی دیگر بازوی کهکشان راه شیری است که توسط پایه های موتور دار انجام میگیرد. سرعت موتور این پایه ها اثر گردش زمین را خنثی می کند و بازو بسیار شارپ می شود.
    و نوع دیگر هم به دیپ اسکای معروف است که از کهکشان ها و سحابی عکس گرفته میشود. در این نوع نیاز به تلسکوپ و پایه های موتور دار ضروریست.

  3. سلام خسته نباشین
    ممنون از عکسای بسیار جالبتون
    من عاشق شب و ستاره ها و…… هستم
    امیدوارم موفق باشین

  4. عـــــــــــــــــــــــــــــالی بودن عکسا

  5. مصطفی اسدبیگی

    سلام خدمت شما اقای چاوشی عزیز
    بسیار مطالب خوب و آموزنده ی بود
    ممنون از شما عکس هام هم همه فوق العاده بود
    موفق باشید در پناه حق

  6. حمید منوچهری

    با سلام و سپاس فراوان بابت این مطلب مفید همیشه دوست داشتم بدونم که عکاسی نجومی دقیقا چه تنظیمات و ابزاری (بخصوص لنز) می خواد که این مقاله کمک زیادی بود..
    خوشحالم که در دانشکده مطالب مختصر و مفید بیان می شود و به مطالبی پرداخته می شود که دغدغه ی عکاسان تازه کاری چون من است
    پاینده باشید

  7. خوشحالم که این مقدمه در این بخش عکاسی مورد توجه قرار گرفته و مشوق من برای ادامه ترجمه مطالب کوتاه و خواندنی و ارسال در سایت پیک می باشد.
    پاینده باشید

  8. ممنونم ازتون…
    خیلی عالی بود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.