خانه / آموزش عکاسی / آشنایی با ISO

آشنایی با ISO

آشنایی با iso

آشنایی با iso (ایزو) : ISO  به میزان حساسیت سنسور دوربین نسبت به نور ورودی  به ان گفته میشود و این حساسیت با اعداد مشخصی اندازه گیری میشود ISO که مخفف کلمه International Standards Organisation است توسط سازمان استاندارد بین الملل به صورت استاندارد های عددی مشخص و ثابتی تعیین گردیده است که این اعداد به صورت رو برو میباشد 50 . 80 .100 .400 .800 .1600 .3200 .6400 .12800 الی … .

هر چه مقدار این عدد کوچکتر باشد حساسیت سنسور شما کمتر میشود و نویز عکس شما کاهش می یابد و هر چه بالاتر برود بلعکس ، البته میزان نویز عکس شما به عوامل گوناگونی نظیر قدرت پردازش دوربین ، اندازه سنسور ، نوع سنسور و … بستگی دارد .

 معمولا از حساسیت بالا در شب ، تاریکی ، مکان های بسته استفاده میشود البته در روشنایی هم از اون استفاده میشه مثل وقتی از سرعت شاتر بالا استفاده میشه یا هنگام استفاده از دیافراگم بسته در این هنگام چون میزان نور دریافتی سنسور از محیط بسیار کمه باید از ISO برای جبران این نور استفاده کرد. همیشه سعی کنید از حساسیت کم و به جای ان از سرعت شاتر پایین استفاده کنید تا عکس گرفته شده کیفیت بالایی داشته باشه مگر اینک سرعت بالاتری نیاز داشته باشید یا در صورت نبود سه پایه و عدم امکان استفاده از سرعت شاتر پایین .

برای روشن تر شدن موضوع با یک مثال واضح به بحث خود ادامه می دهیم ، در تصویری که در زیر مشاهده می کنید،عکس شماره 1 با ایزوی 100 و عکس شماره 2 با ایزوی 6400  و عکس شماره 3 با ایزو 12800 گرفته شده است. به راحتی می توان میزان تفاوت این سه عکس و تاثیرات ایزو را در آن ها مشاهده نمود مشاهده میشود که ایزو بالای کاملا عکس رو تخیریب کرده عموما ایزوی 100 به عنوان ایزوی نرمال در عکاسی در نظر گرفته می شود و کفیت تصاویر خوبی را به شما می دهد .

ISO Speed

 

اکثر عکاسان آماتور دوربین دیجیتال خود را در حالت اتوماتیک قرار دهند ، تا دوربین به شکل هوشمند تنظیمات ایزوی مناسب را با توجه به شرایطی که شما در آن عکاسی می کنید انتخاب کند. دوربین تلاش می کند میزان ایزو را تا جایی که ممکن است پایین نگه دارد اما متاسفانه به غیر از تعدادی از دوربین های گرانقیمت مابقیه زیاد تو این کار موفق نیستن همیشه سعی کنید حساسیت رو خودتان به صورت دستی انتخاب کنید اکثر دوربین ها این امکان را به شما می دهند که به شکل دستی ایزوی موردنظر خود را انتخاب کنید. با این مقاله و آشنایی با ایزو حالا می توانید با آگاهی کامل ایزو را بصورت دستی انتخاب کنید و عکس های بهتر بگیرید.

موراد کاربرد ایزو بالا :

زمانی که سوژه متحرک است و امکان استفاده از سرعت شاتر پایین نیست.

در شب در مکان های بزرگ یا فضای باز که هیچ فلاشی جوابگو نیست.

در مکان هایی مانند موزه یا اماکن امنیتی که استفاده از فلاش ممنوع یا ممکن نیست.

وقتی که بخواهید با نور کم محیط یک عکس نرمال و بدون نور مصنوعی ثبت کنید.

 

4.3/5 - (6 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. mount_safa@yahoo.com

    سپاسگزارم از مطالب مفید شما .استفاده کردم.

  2. ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.