رتبه : (سطح مبتدی تا متوسط)
انواع ترکیب بندی در عکاسی – ترکیب بندی (عمودی)
هوالمصور
انتها، خیال به انجام میرسد
هنر به انتهای کمال میرسد
بروز میکند ز مرز خیال ایده ها
هنر به مرحله ی ظهور میرسد
سلام و عرض ادب به دوستان هنرمندم، در ادامه مباحث کمپوزیسیون، “کادربندی عمودی” را بررسی خواهیم کرد. میدانیم که رسیدن به یک معنای خاص در کادر بستگی زیادی به نوع ترکیب بندی آن دارد. مهم جای دادن مناسب و منطقی عناصر تجسمی در فضای مورد نظر است.
ترکیب بندی عمودی:
ترکیب عمودی معرف روحیه ای مثبت و موجب القای کیفیتی ایستا در تصویر است. این نوع ترکیب عموما برای موضوعات عمودی و ایستا بکار میرود.
اگر عکاسی را تازه شروع کرده اید، بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزییات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی عکس، بسیار سطحی است.
قواعد ترکیب بندی را به عنوان چکیده ای از تجربیات عکاسان، نقاشان و هنرمندان قرنهای پیش بدانید، که برای خلق تصویری تاثیرگذار استفاده از آنها را مفید دانسته و مکتوب کرده اند. اما الزامی در استفاده کردن از آنها ندارید و با آگاهی و شناخت، در جهت مفهوم اثرتان آنها را شکسته و به ترکیبی خاص برسید.
همان طور که در مبحث خط هم اشاره شد حس سوژه افقی با کادر افقی تشدید می شود، حس سوژه عمود هم با استفاده از کادر عمودی برجسته تر خواهند شد. این باعث می شود بر ارتفاع شیء عمودی تاکید شود و بلند تر به نظر برسد. البته، در صورتیکه خطوط عمود بسیار قوی دارید، این قانون را بشکنید و شیء عمودی خود را در کادر افقی قرار دهید تا این احساس حاصل شود که کادر شما نمی تواند آن را در بر بگیرد!!
در ادامه دو نوع شکست قوانین به صورت موفق و نا موفق را بررسی میکنیم.
جایگیری سوژه ای عمودی در کادر افقی به خوبی انجام نگرفته!
جایگیری سوژه ای عمودی در کادر افقی به خوبی انجام گرفته! در جهت نشان دادن وسعت مکان و ایجاد ذهنیت نسبت به پیرامون سوژه
پایان بخش دوم
سلام خانم غلامی
مقالات شما را خواندم. ممنونم بابت مقالات خوبتون. انشاالله که همیشه سلامت باشید و باز هم شاهد مقالات خوب شما باشیم.
سلام جناب دلیری
سپاس، پاینده باشید.
مقالات ترکیب بندیتون عالی بود.میدونم سرتون شلوغه و خیلی نمیتونید در این مورد مطلب بذارید.میشه یه کتاب خوب در باره ترکیب بندی بهم معرفی کنید؟