5 روش نورپردازی در عکاسی پرتره
بنام خدا
استفاه از این مقاله ( 5 روش نورپردازی در عکاسی پرتره) حتی با ذکر نام منبع ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
متاسفانه مقالات متنوع ایی در زمینه نورپردازی پرتره در فضای مجازی و اینترنت وجود ندارد و بعضا مقالاتی دیده می شوند که یا کامل نیستند، یا خیلی مختصر می باشند، یا عکس ندارند و تقریبا همه از روی هم کپی کرده اند ( مانند مطالب دیگر اینترنت ) و کاربر با بیان های مختلف و مقالات منتوع روبرو نمی شود. برای درک بهتر محبث نورپردازی پرتره ، به تنوع و بیان های مختلف نیاز است.
از اینرو احساس کردم مطالبی در این باره تهیه و ارائه دهم که حاصلش دو مقاله در این باره شد که امیدوارم حق مطلب در مجموع این دو مقاله بیان شود چرا که هر مقاله ای زبان و بیان خاص خودش را دارد. مقاله ای که در پیش رو دارید مقاله اول است. پیشنهاد می کنم بعد از خواندن این مقاله ، مقاله دوم ( انواع روش های نورپردازی در عکاسی پرتره ) را نیز مطالعه بفرمایید. برای ترجمه و ویرایش مقالات زحمت فراوان کشیده شده است ، چنانچه قصد همکاری و یا استفاده از آن را در هر رسانه ای دارید با سایت تماس بگیرید .
معمولا در یک استودیوی عکاسی از نورهای مختلفی استفاده می شود که بطور خلاصه بشرح زیر می باشند:
نور کلیدی ( key light ): که به آن نور اصلی (Main light) نیز گفته می شود و به سوژه تابانده می شود ( مستقیم یا با زاویه ).
نور پر کننده (Fill light): که شدت آن بین ۱/۹ تا ۱/۲ نور اصلی می باشد و به قسمت هایی از سوژه که تحت تاثیر نور اصلی دچار سایه شده اند تابانده میشود تا از شدت سایه ها بکاهد.
نور بک گراند ( Background Light ):که برای روشن کردن بکگراند صحنه می باشد.
نور روشن کننده موها ی سوژه ( Hair light): که معمولا از بالا به سر سوژه تابانده می شود تا موها درخشان تر شده و موهای سوژه به خوبی از بکگراند جدا گردند.
نور کچ لایت (Catch light): که بازتاب های زیبایی در چشم های سوژه ایجاد می کند.
نور ( Backlight ): که به آن ( rim light ) هم گفته می شود و از پشت یا از کناره های پشت به سوژه تابانده می شود تا عمق بهتری به سوژه داده و سوژه را از بکگراند جدا کند.
نورهای کیکر ( kiker light ) : بطور کلی به نورهایی گفته می شود که از پشت یا پهلوها به سوژه تابانده می شود تا کناره های سوژه ( مثلا شانه ها ) بهتر روشن شوند. در تصاویر زیر پنج روش اصلی و چیدمان در نور پردازی پرتره را مورد بررسی قرار می دهیم.
تفاوت اساسی بین این روشها ،محل قرار گیری نور کلیدی ( key light ) است. در واقع ، الگوهای نورپردازی با تغییر نور کلیدی نسب به سوژه ( دور و نزدیک و بالا و پایین شدن ) تغییر می کند. نور کلیدی نباید از آی لول ( eye level ) یعنی سطح چشم پایین تر باشد اگر چنین شود حالت طبیعی از دست می رود. توجه داشته باشید در صورتیکه که نور کلیدی ( نور اصلی ) و نور پر کننده در یک سمت دوربین واقع شوند می بایست از یک رفلکتور در سمت مخالف سوژه برای پر کردن سایه های ایجاد شده استفاده نمود.
5 روش نورپردازی در عکاسی پرتره
Paramount Lighting یا butterfly lighting نور پروانه ای:
نورپردازی پارامومنت که گاهی نور پردازی پروانه ای نیز گفته می شود اغلب و بطور سنتی برای نورپردازی خانمها استفاده می شود که یک تقارن پروانه ای شکل در زیر بینی سوژه ایجاد می کند. این امر به ایجاد گونه های برجسته و پوست خوب در ثبت کمک می کند و کمتر برای آقایان استفاده می شود چرا که باعث تو خالی شدن زیر گونه ها و کاسه چشم می شود.
کی لایت ( Key Light ) :
در این الگوی نورپردازی ، کی لایت درست در جلوی صورت سوژه و در بالا قرار می گیرد. از آنجاییکه نور باید نزدیک به سوژه و در زوایه بالا قرار گیرد تا سایه پروانه ای ایجاد شود نباید برای خانمهایی که چشمان گودی دارند استفاده شود.
نور پر کننده ( Fill Light ) :
نور پر کننده در زیر نور کلیدی و مقابل سر سوژه قرار می گیرد. از آنجاییکه هر دو نور کلیدی و نور اصلی در یک سمت دوربین قرار دارند می بایست یک رفلکتور در جهت مخالف این نور ها و نزدیک به سوژه مورد استفاده قرار گیرد تا سایه های عمیق روی گردن و گونه ها ، کنترل شوند.
نور سر ( Hair Light ):
نور سر ، که همیشه مقابل نور کلیدی قرار دارد برای روشن کردن موهای سوژه بکار می رود و نباید با صورت سوژه برخوردی داشته باشد.
نور بکگراند ( Background Light ):
که در پشت سوژه و در ارتفاع کم ( به بکگراند تابانده می شود ) ، باعث ایجاد یک شکل نیم دایره ای بر روی بکگراند ( پس زمینه ) می شود که که بصورت تدرجی با دور شدن از سوژه به سیاهی می رود.
Loop Lighting نور پردازی حلقه ای:
نورپردازی لوپ تغییرات جزیی نسبت به نور پردازی پروانه ای دارد. یکی از انواع نورپردازی که خیلی مرسوم می باشد و الگوری خیلی خوبی برای نورپردازی صورت های بیضی شکل می باشد. در این نورپردازی سایه زیر بینی کاملاً به قسمت های کناری صورت کشیده نمی شود. این نور باعث ایجاد یک سایه اریب در زیر بینی خواهد شد. این نورپردازی یک روش پایه ای و در عین حال پیشرفته است و از اولین مطالبی است که یک عکاسی می بایست در عکاسی از اشخاص بداند.
کی لایت ( Key Light ) :
در این الگوی نورپردازی ، نور کلیدی کمی به کناره ی سوژه ( و پایین تر ) منتقل می شود بطوریکه سایه ای شبیه به یک حلقه کوچک – loop – در زیر بینی تشکیل می شود. شکل این حلقه متناسب با شکل بینی سوژه می باشد. آنچه که مهم است زاویه نور تابینده شده به بینی سوژه است. منبع نور نسبت به بینی سوژه حدود 30 درجه در کنار و 15 درجه در ارتفاع زوایه دارد.
نور پر کننده ( Fill Light ) :
نور پر کننده نیز تغییر موضع می دهد و در سمت دیگر دوربین ( سمت مخالف نور کلیدی ) و نزدیک به محور دوربین قرار می گیرد. این مهم است که نور پر کننده سایه ای از خودش ایجاد نکند تا شخصیت پرتره تک نوری باقی بماند. تنها موقعیتی که از آن می توانید مشاهده کنید که آیا نور پر کننده به درستی کار می کند دوربین است. با نگاه کردن از چشمی دوربین به دقت بررسی کنید که نور پر کننده سایه ای از خودش به جای نگذارد.
Hair and Background Lights نور مو و بکگراند:
شبیه نورپردازی پروانه ای می باشد.
Rembrandt Lighting نورپردازی رامبرند :
نور پردازی رامبرند ( یا نور پردازی 45 درجه ) با یک مثلت کوچک نور روی سایه های گونه مشخص می شود. این الگوی نورپردازی نامش را از یک نقاش مشهور آلمانی به نام رامبراند گرفته است که از پنجره های سقفی برای روشن کردن سوژه های خود استفاده می کرده است. این نوع نورپردازی دراماتیک است. اغلب برای سوژه های مردانه استفاده می شود و معمولا با یک نور پر کننده ضعیف همراه می شود.
کی لایت ( Key Light ) :
نسبت به نورپردازی پروانه ای و لوپ ، نور کلیدی پایین تر آمده و به کنار ی سوژه نزدیک تر می شود. در واقع نور کلیدی تقریبا به کنار سوژه می آید بسته با اینکه سوژه سرش را نسبت به دوربین چقدر چرخانده باشد.
نور پر کننده ( Fill Light ) و نور مو :
نور پر کننده مانند نور پردازی لوپ است. اما نور موها ، کمی به سر سوژه نزدیک می شود تا حالت درخشان تری به موها بدهد.
Background and Kicker Lights نور بکگراند و کیکر :
نور بکگراند مانند موارد قبلی می باشد. اما نورهای کیکر معمولا برای روشن کردن شانه ها و گوشه های صورت در نورپردازی رامبراند بکار گرفته می شوند. وقتی از چنین نورهایی استفاده می کنید باید مراقب باشید که نور مستقیم به سمت لنز دوربین نتابد. بهترین راه برای بررسی این موضوع این است که دست خود را بین سوژه و دوربین ( هم محور با نور کیکر ) قرار دهید. اگر دست شما باعث سایه ای روی لنز شد یعنی نور کیکر به لنز برخورد دارد و باید تنظیم گردد.
Split Lighting نور یک طرفه :
وقتی نور کلیدی فقط نیمی از صورت را روشن کند نورپردازی اسپلیت یا نورپردازی یک طرفه می گوییم. ایده مناسبی به عنوان نور لاغر کننده می باشد و می تواند صورت و بینی پهن را باریک جلوه دهد. نورپردازی یک طرفه می تواند با یک نور پرکننده ضعیف همراه شود تا بی نظمی های صورت را کاهش دهد. برای افزایش حالت دارماتیک ، نور پردازی اسپلیت بدون استفاده از نور پرکننده نیز انجام می شود.
کی لایت ( Key Light ) :
در نور پردازی یک طرفه ( اسپلیت ) نور کلیدی نسبت به الگوهای قبلی بیشتر به سمت کناره سوژه حرکت کرده و در سمت پایین تری قرار می گیرد. در واقع نور از سمت پهلوی سوژه به سوژه تابانده می شود.
بقیه نور ها در جای معمول خود قرار خواهند داشت: fill light, hair light, and background light
Profile Lighting نورپردازی پروفایل ( نیم رخ ) :
نور پردازی پروفایل ( rim lighting ) وقتی بکار می رود که سر سوژه نود درجه نسبت به لنز دوربین چرخیده باشد. این نور پردازی یک سبک دارماتیک می باشد تا تاکیدی بر ویژگی های ظریف داشته باشد. در حال حاضر نسبت به گذشته کمتر استفاده می شود اما هنوز پرتره های شیکی با این روش می توان ثبت کرد.
کی لایت ( Key Light ) :
نور کلیدی پشت محور سوژه قرار می گیرد بطوریکه نمای کلی سوژه روشن می شود و یک هایلات در لبه های صورت به جای میگذارد. نور کلیدی همچنین مو و گردن سوژه را برجسته و نمایان می سازد. باید مراقب باشید که تاکید نور می بایست بر روی صورت باشد و نه خیلی روی گردن و مو.
نور پر کننده ( Fill Light ) : مطابق شکل .
نور مو و بکگراند:
یک نور مو ( اختیاری ) می تواند در جهت مقابل نور کلیدی برای جدا سازی بهتر سر سوژه از زمینه بکار رود. نور بکگراند هم در حالت معمول قرار دارد.
اینها الگوها و روش های استاندارد نورپردازی بودند. شما می بایست با ماه ها تمرین و ثبت ده ها بلکه صد ها عکس ، در این زمینه تجربه پیدا کنید و سپس می توانید بنابر هدفی که در عکاسی از سوژه دارید نورپردازی کنید. برای شکستن این الگوها باید خیلی مواظب باشید و تا به نورپردازی های اصولی مسلط نشده اید اینکار را نکنید. اینکه صورت سوژه پهن است یا باریک ، فرم بینی او چگونه است ، گونه و چانه سوژه چه شکلی دارد ، و اینکه به چه منظور از سوژه عکاسی می کنید ، آیا یک عکس تبلیغاتی است ، آیا قرار است سوژه حالت فریبنده داشته باشد یا ترسناک یا خوشحال یا غمگین و موارد گوناگون دیگری که باعث می شود نورپردازی در عکاسی پرتره ( که به ظاهر ساده می باشد ) از پیچیدگی و فوت و فن های خاصی برخوردار شود که با تمرین و تکرار ، تجربه لازم را کسب خواهید کرد.
ترچمه و ویرایش توسط محمد دلیری
مقاله “ انواع روش های نورپردازی پرتره در عکاسی ” را نیز مطالعه بفرمایید.