خانه / آموزش عکاسی / تکنیک ها و خلاقیت ها / آموزش کاهش نویز عکس
عکس قبل از کاهش نویز
عکس قبل از کاهش نویز

آموزش کاهش نویز عکس

آموزش کاهش نویز عکس

این آموزش کاهش نویز عکس ، برای عکاسان مبتدی مناسب است که میخواهند نویز در تصاویر دیجیتالی خود را کاهش دهند و یا از شر آن خلاص شوند و چگونگی و روش آن را نمی دانند. در ابتدا شرح می دهم که نویز چیست و چطور می توان در دوربین آن را کاهش داد و در ادامه با استفاده از فتوشاپ photoshop ، لایت روم  lightroom و پلاگین های فتوشاپ ، کاهش نویز در هنگام ادیت و پس تولید را بررسی خواهم کرد.

توجه نمایید که زمان این مقاله مربوط به گذشته می باشد بنابراین ممکن است در ظاهر و امکانات نرم افزارهای معرفی شده تغییراتی بوجود آمده باشد ( یا در آینده این تغییرات بیشتر شود ) . اما در مجموع مقاله مفیدی برای روشهای مختلف کاهش نویز عکس به دوست داران عکاسی معرفی خواهد کرد.

 

1) نویز در تصاویر دیجیتال چیست ؟
اگر یک دوربین دیجیتالی داشته باشید ، چه یک دوربین پیشرفته DSLR باشد یا یک دوربین کامپکت ساده ، نقطه های کوچکی روی عکس ثبت می شوند. ممکن است این نقاط کوچک ، وقتی در پشت دوربین به عکس نگاه می کنید به چشم نیایند. اما وقتی زوم می کنید و عکس را در حالت نمایش 100% در کامپیوتر مشاهده می کنید همه آنها بطور غیر منتظره ای کاملا دیده خواهند شد. به عکس زیر نگاهی بیاندازید.

 

اردک در حال پرواز
اردک در حال پرواز

 

به نظر مشکلی در عکس وجود ندارد. اما این عکس در نمایش کامل یعنی  100% اینگونه دیده می شود.

نویز در عکس
نویز در عکس

 

نقطه های ریز در عکس را می بینید ؟ اینها همان نویز هستند.

 

2) علت ایجاد نویز

نویزهای عکس هم از سنسور دوربین و هم از حساسیت سنسور دوربین و یا از هر دو ناشی می شوند. بگذارید ابتدا در مورد سنسور دوربین صحبت کنیم. هر دوربین دیجیتال با یک سنسور تجهیز شده است که ذرات نوری را بوسیله ی سلطل های خیلی ریز به نام photosites جمع آوری و جذب می کند. که بعدا در تصویر نهایی پیکسل خواهند شد. بطور مثال: اگر دوربین شما دارای یک سنسور 10 مگاپیسکلی باشد به این مفهوم است که 10 میلیون فتوسایتس بر روی سنسور تعبیه شده اند. اندازه فتوسایتس (photosites) نقش مهی در مقدار نویز موجود در عکس بازی می کند. معمولا ، فتوسایتس کوچکتر ، نویزهای بیشتری در عکس ایجاد می کنند. این جایی است که اندازه سنسور در ایجاد نویز ، نقش خود را ایفا می کند. اگر شما یک دوربین حرفه ای DSLR و یک دوربین کامپکت با سنسور ده مگا پیکسلی بگیرید ، دوربین DSLR در مقایسه با کامپکت ، عملکرد بهتری در ارائه تصویر تمیزتر و کم نویزتر خواهد داشت. این به خاطر اندازه بزرگتر سنسور دوربین DSLR است ( در نوع فول فریم آن تا 15 برابر اندازه سنسور دوربین DSLR نسبت به کامپکت ها بزرگتر است ) و بنابراین می تواند فتوسایتس بزرگتری نسبت به کامپکت ها ارانه دهد. اگر از دوربین گوشی استفاده کنید ، حتی در نور روز ، ممکن است نویزهای فراوانی در عکس بینید بخاطر اینکه تعداد زیادی پیکسل در یک سنسور ریز چپانده شده اند ( هر چند برخی گوشی ها بصورت مصنوعی و نرم افزاری نویز را در خروجی خود کاهش می دهند ) در نتیجه سنسور کوچک تر با تعداد زیادی پیکسل ، تصاویر با نویز بیشتری تولید می کنند. ناگفته نماند برخی از دوربین های کامپکت یا حتی دوربین های موبایل ، ممکن است دارای سنسورهای بهتر و بزرگتری باشند که طبعا به لحاظ قیمتی نیز گران تر خواهند شد.

دومین منبع تولید نویز در دوربین ، حساسیت سنسور دوربین است. که به عنوان ISO شناخته می شود. اگر از ISO شناختی ندارید با کلیک بر روی آن مقاله مربوطه را مشاهده بفرمایید. اساسا ، وقتی مقدار ISO دوربین را افزایش می دهید مقدار نویز موجود در عکس نیز افزایش می یابد. افزایش ISO از 100 به 200 ، حساسیت سنسور را دو برابر کرده و مقدار نویز را افزایش می دهد.

حالا چه اتفاقی می افتد که هم از سنسور کوچک هم از ISO ( ایزوی ) بالا استفاده کنید؟! اینجاست که به یک عکس به درد نخور می رسید. جایی که نه تنها نویز و گرین ( Grain ) زیاد در عکس می بینید بلکه رنگهای بد و انواع چیزهای مصنوعی در عکس ظاهر می شوند.

 

3 ) چگونگی کاهش نویز در دوربین و در هنگام عکاسی

اگر شما عکسهای نویزی می گیرید به دو معناست – یا اینکه سایز سنسور دوربین شما خیلی کوچک است یا ایزوی شما خیلی بالاست. درباره ی اولی من کمک زیادی نمی توانم به شما بکنم، اما قطعا دومی را با تغییر مقدار ایزوی دوربین خود می توانید کنترل کنید. به خاطر داشته باشید با تغییر ایزوی دوربین خود ، شما حساسیت سنسور را کم می کنید که منتج به کم شدن سرعت شاتر می شود ( یعنی مجبور می شوید برای جبران نوردهی سرعت شاتر را کاهش دهید ) . و در نتیجه ، سرعت کم شاتر ، می تواند اثر لرزش دوربین در عکس را بهمراه داشته باشد و باعث تاری عکس شود. بنابراین دانستن رابطه اینها ضروری است. برای این منظور می توانید مقالات مربوط به شاتر ، دیافراگم و ایزو را در همین سایت پیک وان مطالعه بفرمایید. کاهش مقدار ISO در دوربین بسیار آسان است فقط کافی است طرز کار دوربین خود را بلد باشید. برای این منظور به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید.

بسیاری از دوربین های DSLR مانند نیکون D90 ، خصوصیتی با نام اتو ایزو “Auto ISo” دارند. این خصوصیت ، بطور خودکار ایزو را بر اساس نور محیط افزایش یا کاهش می دهد. اگر در تنظیم ایزوی اتوماتیک مشکلی داشته باشید ، باعث افزایش نویزهای ناخواسته در عکس می شوید. اگر یک دوربین DSLR با سنسور کراپ ( cropped ) داشته باشید پیشنهاد می کنم حداکثر ایزو را روی 800 تنظیم کنید و در مورد فول فریم ها روی 1600 تا 3200 .

برخی افراد با تنظیمات دوربین خود بازی می کنند و فراموش می کنند که ایزو را روی مقدار خیلی زیاد گذاشته اند. که باعث ایجاد نویز حتی در شرایط نوری خوب می شود. اگر مقدار ایزو را به 100 یا 200 کاهش دهید تاثیر زیادی در کاهش نویز در عکس خواهد داشت.

 

4 ) کاهش نویز در پس تولید post-production
اگر شما از قبل عکسی با نویز زیاد داشته اید چندین راه برای کاهش آن در پس تولید و ادیت ، مانند نرم افزار فتوشاپ و لایت روم دارید. بعلاوه ، بسیاری از پلاگین های فتوشاپ و نرم افزارهای دیگر وجود دارند که تاثیر فوق العاده ای در کاهش نویز بدون تاثیر بر کیفیت عکس دارند.

الف )
فتوشاپ یک فیلتر داخلی بنام “Reduce Noise” دارد ( (Filter->Noise->Reduce Noise ) ، اما در مقایسه با راه حل های دیگر نسبتا ضعیف است. صادقانه ، من هرگز از آن استفاده نکرده ام ، چرا که خوب عمل نمی کند و گزینه های زیاد و تاثیر گذار ندارد. این یک تصویر از این فیلتر در فتوشاپ می باشد

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز در فتوشاپ
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز در فتوشاپ

 

در مود Advanced در تب Per Channel می توانید برای کاهش نویز تلاش کنید ، اما روی عکس بالا اصلا تاثیر ندارد. اگر بخواهید می توانید با بازی کردن با تنظیمات این قسمت نتیجه این فیلتر کاهش نویز بر روی عکس خود را ببینید. بیایید نگاهی به ابزار کاهش نویز در لایت روم بیاندازیم.

 

ب ) کاهش نویز در لایت روم Lightroom
لایت روم ابزار بهتر و پیشرفته تری برای مقابله با نویز دارد – پنل Detail که در قسمت Develop قرار دارد – با فشردن کلید D بسادگی می توانید به ماژول Develop بروید . روی عکس برای نمایش 100% کلیک کنید. سپس پنل سمت راست را باز کنید و در قسمت پایین Detail را خواهید دید جایی که تنظیمات شارپ سازی و کاهش نویز وجود دارد. چرا شارپ سازی در این قسمت وجود دارد ؟ بخاطر اینکه اعمال کاهش نویز شدید ، باعث نرم شدن عکس می شود و بنابراین ترکیب کاهش نویز با شارپ سازی نتیجه بهتری در بر خواهد داشت. عکس زیر تصویری از پنل detail و تنظیماتی است که من برای عکس اردک اعمال کرده ام.

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز در لایت روم
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز در لایت روم

 

لایتروم کنترل های زیر را برای شارپ سازی و کاهش نویز در اختیار شما قرار می دهد.
Sharpening: Amount, Radius, Detail and Masking
Noise Reduction: Luminance, Detail, Contrast, Color and Color Detail

در ابتدا با Noise Reduction شروع کنید و مقدار Luminance را زیاد کنید تا به حد دلخواهد کاهش نویز برسید. من برای مثال بالا ، روی 100 تنظیم کردم. سپس به سراغ Detail بروید با چپ و راست بردن آن ، تنظیمات مختلف را امتحان کنید . در واقع این قسمت مقدار جزییاتی که میخواهد در عکس نگهدارید را کنترل می کنید. اگر کاملا به سمت چپ ببرید می بینید که کل عکس کاملا نرم و بدون جزییات خواهد شد. اگر کاملا به سمت راست ببرید عکس خیلی تفاوت عمده ای نخواهد کرد چراکه شما سعی می کنید جزییات بیشتری را در عکس نگهدارید. مقداری بین 40 تا 60 برای اغلب موارد بهترین انتخاب خواهد بود. وقتی به قسمت Contrast می آیید می توانید نویز کنتراست را حذف نمایید. بطور معمول آن را در حالت صفر بگذارید. همین حالت ها نیز در تنظیمات Color و Color Detail وجود دارد. به ندرت نیاز به استفاده از این تنظیمات است مگر نویز های رنگی در عکس داشته باشید.

زمانیکه نویز تصویر را حذف یا کاهش می دهید می بینید که شارپنس عکس خود را از دست داده اید. با اعمال تنظیمات در قسمت Sharpening شما به نتایج بسیار خوبی در کاهش نویز و حفظ جزییات خواهید رسید.
عکس زیر نمونه اعمال کاهش نویز در لایت روم است. با بردن ماوس به روی عکس ، می توانید عکس اولیه را نیز مشاهده نمایید.

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز در لایت روم
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز در لایت روم

 

ج ) کاهش نویز در Dfine در پلاگین Nik Software
اگر دنبال بهترین راه حل برای کاهش نویز در عکس خود هستید باید از پلاگین های ثالث دیگر مانند:

Nik Software’s Dfine, Neat Image , Noise Ninja استفاده نمایید. نکته جالب در این ابزارها و پلاگین ها این است که می توانید کاهش نویز را بصورت انتخابی انجام دهید بدین معنا که فقط به یک قسمت خاصی کاهش نویز را اعمال کنید. بیایید نگاهی به پلاگین Dfine نرم افزار Nik Software ( پلاگین نیک ) بیاندازیم.

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز با پلاگین Nik - Dfine نیک
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز با پلاگین Nik – Dfine نیک

ناحیه ای که با مربع نقطه چین انتخاب شده است جاییست که محاسبه اعمال کاهش نویز در آن صورت می گیرد. نرم افزار الگوی نویز را آنالیز می کند سپس محاسبه می کند که برای از بین بردن نویز چه مقادیری را باید اعمال کند.من می توانم بطور دستی تنظیماتی را انجام دهم و به برنامه بگویم که چه مقدار نویز میخواهم کاهش پیدا کند و حتی ناحیه ای تعیین کنم که کاهش نویز به آن اعمال نشود. عکس زیر تنظیماتی است که من برای عکس خودم اعمال کرده ام.

 

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز با پلاگین Nik - Dfine نیک
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز با پلاگین Nik – Dfine نیک

همانطور که مشاهده می کنید مقدار سنگینی برای contrast noise اعمال کرده ام ، سپس یک نقطه استثنا در سر اردک قرار داده ام که کاهش نویز در آن قسمت اعمال نگردد. نتیجه عکس زیر خواهد شد.

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز با پلاگین Nik - Dfine نیک
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز با پلاگین Nik – Dfine نیک

ماوس رو روی عکس بالا ببرید تا با عکس اصلی مقایسه کنید.

 

د) کاهش نویز در پلاگین Neat Image Pro
ابزار مفید دیگری برای کاهش نویز تصویر Neat Image Pro است. من قبلا از آن استفاده کرده ام و بسیار راضی بوده ام قبل از دیدن Dfine و Noise Ninja .
گزینه های زیاد تری نسبت به لایت روم دارد. عکس زیر تصویری از این پلاگین است

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز با پلاگین Neat Image
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز با پلاگین Neat Image

پروفایل های مختلفی برای دوربین های دیجیتال دارد . همانطور که در تصویر بالا می بینید D300 من تعریف شده و ناحیه نویزی اتوماتیک انتخاب شده است و سپس با زدن دکه Auto profile اعمال خواهد شد. سپس به قسمت Noise Filter Settings رفتم و با کمی افزایش Luminance channel و سپس با تنظیم شارپنس عکس در قسمت Sharpening Amount بر روی مقدار 40 و سپس با فشردن دکمه preview به نتیجه دلخواه زیر رسیدم.

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز با پلاگین Neat Image
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز با پلاگین Neat Image

 

بعد از انجام مراحل بالا ، با کلیک بر روی دکمه Apply ، تغییرات بر اساس تنظیمات اعمال خواهد شد. عکس زیر نتیجه اعمال کاهش نویز در پلاگین Neat Image – نیت ایمیج –  است. با ماوس بر روس عکس بروید تا قبل و بعد از کاهش نویز را مشاهده نمایید.

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز با پلاگین Neat Image
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز با پلاگین Neat Image

 

ه ) کاهش نویز در Noise Ninja
آخرین ابزار برای کاهش نویز که میخواهم به شما نشان بدهم Noise Ninja می باشد. یکی از محبوبترین ها در بین عکاسان . مطمئنا از بسیاری از پلاگین های دیگر قدرتمند تر است. بزرگترین مزیت نویز نینجا ، قابلیت انتخاب نواحی بوسیله Noise Brush است. چیزی شبیه به آنچه در Dfine وجود داشت. اما دقیق تر می باشد. چراکه براش brush ( قلم مو ) می تواند مانند ابزار ماسک در فتوشاپ در هر ناحیه ای اعمال شود. شما می توانید قلم را در نواحی مختلف و جداگانه ای از تصویر با استفاده از قلم نرم یا قلم سخت بکشید تا قسمتهایی که نمیخواهید کاهش نویز روی آنها اعمال شود را مشخص کنید. عکس زیر تنظیمات من با استفاده از این برنامه می باشد.

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز با پلاگین Noise Ninja
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز با پلاگین Noise Ninja

 

عکس زیر عکس از قسمت Brush این نرم افزار است. جایی که شما می توانید با کشیدن براش روی نواحی مورد نظر ، آن قسمت را شامل یا مستثنی کنید از اعمال کاهش نویز

 

آموزش کاهش نویز در عکس - کاهش نویز با پلاگین Noise Ninja
آموزش کاهش نویز در عکس – کاهش نویز با پلاگین Noise Ninja

 

نتیجه نهایی استفاده از Noise Ninja برای کاهش نویز را در عکس زیر می توانید ببیند. با ماوس رو عکس بروید و قبل و بعد کار را ببینید.

 

نتیجه کاهش نویز عکس با پلاگین Noise Ninja
نتیجه کاهش نویز عکس با پلاگین Noise Ninja

 

5 ) نتیجه گیری
اگر در مورد مقوله عکاسی جدی هستید می بایست ویرایش و ادیت تصویر را یاد بگیرید و عکسهایتان را با نمایی خوب ارائه کنید. گاهی وجود نویز در تصویر آنها را جالب و فیلمی می کند اما هر نویزی و در هر عکسی نمی تواند جالب باشد. اکثر عکاسان حرفه ای عکسهای تمیز و بدون نویزی ثبت می کنند سپس اگر لازم باشد بعدا به آن نویز اضافه می کنند این خیلی بهتر از آن است که از اول با نویز عکس را ثبت کنند. در اغلب موارد ، نویز کل کیفیت عکس را کاهش می دهد . همانطور که مشاهده کردید اساس اکثر این پلاگین ها ( نرم افزارهای ثالث ) شبیه به هم هستند. اگر قبلا نرم افزار نویزی گیری مستقلی نداشته اید شدیدا توصیه می کنم که یکی از آنها را بگیرید و کار نویزی گیری را را آن انجام دهید. ممکن است ظاهر و امکانات نرم افزار ها و پلاگین ها در زمانی که شما استفاده می کنید متفاوت شده باشد. اما در هر صورت این مفاله برخی ابزارهای رفع نویز در عکس را برای شما به اختصار تشریح کرد. توضیح کامل هر نرم افزار و پلاگین ، قطعا نیاز به وقت بیشتر دارد و هر یک خود می تواند یک مقاله مستقل را به خود اختصاص دهد. در همین زمینه می توانید فیلم آموزشی رفع و کاهش نویز عکس در فتوشاپ  که توسط اینجانب تهیه شده است را نیز مشاهده فرمایید 

 

 

پایان آموزش کاهش نویز عکس با فتوشاپ ، لایت روم ، Dfine ، Neat Image ، Noise Ninja 

ترجمه و ویرایش : محمد دلیری

 

استفاده از مقالات این سایت ممنوع  است.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. در فضاهای تاریک اگه iso رو کم کنید و سرعت شاتر رو هم پایین بیارید اگر بیشتر از ۸ ثانیه باشد بدلیل ایجاد پیکسل داغی ( گرم شدن سنسور) پیکسل های آبی و قرمز ،بیشتر قرمز در تصویر بوجود میاد
    شما باید در دوربین گزینه long expo nois reduction رو فعال کنید تا پیکسل داغی ها در تصویر نمایان نشن
    روش کار هم به اینصورته که خود دوربین یک فریم تاریک قبل از عکس مورد نظر شما رو ضبط میکنه بعد با علامت گذاری پیکسل داغی ها( چون پیکسل داغی ۹۰ درصدشون جاشون ثابته) عکس نهایی رو میگیره و طبق اطلاعات عکس قبلی پیکسل های عکس جدید رو در نواحی عکس قبلی نویز رو از بین میبره تنها مشکل اینکار دوبرابر شدن زمان پردازش تصویر هستش
    در سرعتها شاتر زیر یک ثانیه پیکسل داغی بوجود نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.