خانه / آموزش عکاسی / کاربرد GPS در عکاسی بخش پایانی

کاربرد GPS در عکاسی بخش پایانی

دوستان خوب و همراهان عزیز در پیک وان

در دو مطلب قبلی در مورد GPS و همینطور نحوه کارکرد و و اصتلاحاتی که برای ما اهمیت داشت مطالبی را خواندیم حالا در بخش پایانی ببینیم که چگونه از این داده هایمان در عکاسی استفاده می کنیم .

اجار بدهید قبل از معرفی نرم افزار و همینطور وارد کردن اطلاعات به عکس هایمان چند تکته را برایتان عنوان کنم

phone_maps– اگر شما دستگاه GPS ندارید برای اینکه مکان شما روی نقشه مشخص شود می توانید ار تلفن همراهتان استفاده کنید البته من اصلا این را پیشنهاد نمی دهم ولی باز این کار غنیمتی است در بیابان . بیشتر تلفن های همراه امروزی امکان استفاده از نقشه های آفلاین و یا آنلاین را در خود دارند  بنابر این کافی است که وقتی به مکان مورد علاقه خود برای عکاسی رفته با گوشی همراه مختصات آن مکان را بعنوان یک نقطه ذخیره کنید(Waypoint)  تا بعد با وارد کردن  این مختصات بتوانید عکس های را که در آن مکان برداشته اید را هماهنگ سازی کنید.(Sync)

این کار البته دقیق نیست !  چرا که فرض کنید شما مدام در حال حرکت هستید نقطه های که شما ذخیره کرده اید بصورت دستی بوده و در واقع یک محدوده جقرافیایی خواصی است و دقت آن بستگی دارد به تعداد نقاط شما و قابلیت مسیر یابی Rout را نیز ندارد. این کار شاید برای مکانهای محدود  مناسب باشد مثلا فرض کنید برج میلاد در تهران در پای بخش جنوبی آن مشخصات  نقطه را ذخیره می کنید و در همان حوالی مشغول عکاسی می شوید و تمامی عکس های خود را  با همان تک نقطه همسان سازی می کنید بعد ها با دیدن عکس خود متوجه خواهید شد این مکان برج میلاد بوده ولی مشخص نیست کدام بخش بوده شاید سمت شمالی بوده و یا محوطه حیاط غربی و …. ؟

به این دلیل است که هر چه بیشتر نقطه داشته باشید عکس های که همسان سازی خواهند شد دقیق تر آدرس دهی خواهند داشت .

 

 

– می دانیم که  کره زمین به چهار بخش شمالی و جنوبی و غربی و شرقی تقسیم شده است بنا براین مختصات جغرافیایی که برای ما که در نیم کره شمالی هستیم با حرف N و برای ساکنان نیم کره جنوبی با S شروع شده به همین منوال برای نیم کره غربی W و نیم کره شرقیE

zamian

اگر تصمیم دارید برای عکس های خود مختصات درج نماید باید توجه داشته باشید که ساعت داخلی دوربین عکاسی خود را قبل از عکاسی بطور دقیق تنظیم کنید برخی از دوربین ها با تمام شدن باطری تاریخ و ساعت درونی دوربین ریست می شود و نیاز به تنظیم مجدد دارند و در برخی دیگر از دوربین ها اختلاف ساعات تابستانی و زمستانی بطور خودکار انجام نمی شود (همین که در 30 شهریور ماه هر سال ساعت را یک ساعت به عقب می بریم و در اول فروردین یک ساعت به جلو) . اگر ساعت و تاریخ دوربین شما درست عمل نکند برای همسان سازی به مشکل بر خواهید خورد.

– اگر از دستگاه GPS استفاده می کنید بهتر است ساعت کامپیوتر و دستگاه GPS و همینطور دوربین را هر سه را باهم تنظیم نماید تا دقیق ترین مشخصات و آدرس ها در عکس های شما همسان سازی شود.

خوب حالا با دانستن این نکات ریز برویم به معرفی برنامه یکی از بهترین برنامه های که من در این چند سالی دبده و با آن کار کرده ام :

http://www.geosetter.de/en

geosetter_main_en

از مزایا  این برنامه این است که :

1-  فرمت های مختلف دوربین را پشتیبانی می کند CR2,RAW ,NEF و ….. بیشتر برنامه های فقط JPG را پشتیبانی می کنند.

2- رایگان بودن آن با قابلیت بروز رسانی خودکار هم خود برنامه و هم افزونه EXIF .

3- پشتیبانی از تمامی فرمت های نقشه ها دستگاهای GPS و همینطور تبلت ها و Iphone ,  Ipad .

4- پشتیبانی از نقشه های گوگل مپ و گوگل ارت بصورت آنلاین و آفلاین.

5- عدم تغییر در فایل اگزیف عکس و بر هم زدن اطلاعات ذخیره شده در عکس (در برخی از مسابقات عکاسی اگر هر گونه تغییر در اگزیف عکس بوجو آمده باشد عکس از چرخه مسابقه حذف می گردد).

6- نمایش مسیر پیمایش و همینطور نقاط ذخیره شده بر روی نقشه با امکانات ادیت و ویرایش مشخصات  به تفکیک .

خوب حالا کاری که ما قرار است که انجام دهیم :

geosetter_main_en

1- اگر مسیر طی شده در نقشه داریم به برنامه می دهیم (فایل خروجی گرفته از دستگاه GPS) .

2- فایل و یا پوشه عکس های که می خواهیم در آن درج مشخصات  جغرافیایی شود را به برنامه می دهیم .

3 – با انتخاب بازه زمانی مناسب و نقاط هم پوشانی شده می توانیم نقاط کمتری با تعداد عکس های بیشتری همسان سازی کنیم .

4- اجرا عمل همسان سازی و اتمام کار.

نکته : اگر مسیر پیمایش نداشتید و یا اصولا دستگاه GPS در اختیار شما نبود همانطور گه قبلا نیز گفتم مشخصات نقطه ی که فرضا” با تلفن همراه خود ذخیره کرده ای را به عنوان تک نقطه به برنامه بدهبد و بعد بر روی تک عکس و یا پوشه تمامی عکس های آن منطقه این عمل همسان سازی را انجام دهید.

geosetter_favorites_on_map_en

دوستان توجه داشته باشند برنامه های دیگری مانند لایت روم در نسخه های بالای 4.1 و یا برنامه ACDsee نیز برای ما این کار را انجام می دهند ولی بصورت تک نقطه بنابراین مانند برنامه بالا هوشمندانه عمل نخواهند کرد.

بخش پاپانی کاربرد gps در عکاسی –

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام جناب چاوشی
    سپاس از مطالب خوبتون
    شاید آنقدر که به نظر میرسه سخت نباشه!

  2. مطمئن باشید که اصلا سخت نیست واقعا در حد تغییر دادن نام یک پوشه در ویندوز زمان بر است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.