خانه / آموزش عکاسی / کاربرد GPS در عکاسی – بخش دوم

کاربرد GPS در عکاسی – بخش دوم

سلام مجدد به همراهان عزیز در دانشکده پیک وان با کاربرد GPS در عکاسی – بخش دوم  در خدمت شما هستیم.

 

xgps

در ادامه مبحث استفاده از GPS اکنون فرض را بر این قرار می دهیم که شما همچین دستگاهی را در اختیار دارید . البته به این نکته باید توجه کنیم که درستگاهای موقعیت یاب یا همان GPS  را به سه دسته تقسیم میشوند

1- دستگاههای که امکانات ناوبری ندارند یعنی فاقد نقشه هستند اینگونه دستگاها فقط می توانید نقطه ای را در آن بعنوان مختصات جغرافیایی ذخیره کرده در این صورت با مشخص شدن مکان شما و فاصله نقطه مکان تقریبی شما را تا مقصد نشان دهند . این گونه دستگاهها ه درد گروه عکاسان نمی خورد بنابراین هزینه ای برای آنها نکنید.

2- دستگاهای GPS این گروه کمی هوشمند عمل کرده و دارای نقشه مکان مشخص شده ای در حافظه خود هستند شما می توانید از روی نقشه هم موقیت خود را نسبت به مقصد مشخص کنید و هم می تواند دستگاه شما را به آن نقطه مشخص شده هدایت کند نمونه ای از آن را می توانید بر روی تلفن همراه خود مشاهده کنید و یا استفاده از نقشه آفلاین شرکت گوگل در تبلت و یا تلفن همراه شما وجود دارد . این دستگاها نیز زیاد به در باز گروه عکاسان نمی خورد هر چند که در گوشی های پیشرفته و هوشمند امکانات بهتری در آنها تدارک دیده شده است ولی چون نقشه های آفلاین در این گونه دستگاها وجود دارد و محدود می باشند بانبر ایت ممکن است جای که شما مد نظرتان است نتوانید بر روی این گونه دستگاها استفاد کنید.

3- دسته سوم این دستگاها که بر اساس نیاز گردشگران و نظامیان و شکارچیان و ورزشکاران تهیه شده است و من به شما پیشنهاد می کنم هم دارای نقشه ای جامه و کامل با قابلیت بروزرسانی هستند و هم امکانات ناوبری بنابر این با ثبت لحظه به لظه از مسیر حرکت شما این نقاط را بی شما در حافظه ذخیره کرده و بعد می توانید این نقاط را با استفاده از برنامه های خاص با عکس های خود سینک کنید. بنابراین این نوع از دستگاها برای ما کارکردی مناسب و ایده عال  خواهد داشت.

خوب پس حالا کمی مسئله برایمان روشن شد و به قول معروف سر نخ دستمان آمد حالا ببینیم که چگونه می توان از این نقاط استفاده کرد و با آشنایی با برخی از اصتلاحات  و شناخت آنها کار برای ما ساده تر خواهد شد.

WAYPOINT – اینها نقاطی مشخص شده در روی نقشه هستند که هم می تواند از قبل روی نقشه شما وجود داشته باشد و یا توسط شما ایجاد شوند برای ما عکاسان این نقاط بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. ستگاه های GPS معمولا می توانند صدها نقطه و یا موقعیت را در خود ذخیره کنند که به هر یک از آن ها way Point گفته می شود . منزل شما ،جنگل، فرودگاه ، اتومبیلی پارک شده ، نقاط خاص ماهیگیری و یا شکار و یا حتی برخی از مکان های سیاحتی و عکاسی که قصد مراجعه مجدد به آن ها را داریم مثالهای کوچکی از مکان هایی هستند که می توانید در آن ذخیره کنید تا بتوانید مجددا به آن ها برگردید. با دستگاه GPS می توانید Way Point ایجاد کنید و به آن نقاط سفر کنید.

waypoint

Route  – وقتی کوچک بودیم بادتان است که با وصل کردن نقه ها و ایجاد خط سعی در بر قراری اشکال می کردیم این کار دقیق همان Route هستش به این صورت که با وصل کردن نقطه های Way Ponits برای ما مسیری به وجود می آید که می تواند ما را برای رسین به مقصد که مورد نظرمان می باشد کمک و یاری رساند .

اصتلاحات بیشمار دیگری در این بخش و موضوع وجود دارد که از حوصله ما خارج است حالا که همین دو موضوع را دانستیم کار برای ما آسان تر خواهد شد . مثال قبل یادتان است که برایتان گفتم عکاسی از آیشار خوب فرض کنید ن یک دستگاه GPS در اختیار داشتم در این صورت با روشن کردن آن و انتخاب ذهیره کردن مسیر حرکت به راحتی می توانستم نقشه ای از را رفته را برای بود ایجاد و در اختیار دوستم قرار دهم . در تمامی GPS های دسته سوم این امکان وجود دارد که بصورت خودگار با دادن یک بازه زمانی فرض کنید هر  20 ثانیه از پیمایش مسر را برای من یک Way Point ثبت کن (این بازه برای راهپیمای و برای حرکت با خودرو هر 50 ثانیه مفید است ) . در پایان مسیر حرکت من بفرض 5000 نقطه دارم که هر یک دارای یک مختصات جغرافیایی شمال طول عرض و ارتفاع از سطح دریا می باشد خواهم داشت .

GPS_Tags2همانطور که می دانید واحد طول عرض جغرافیایی را بر حسب درجه و دقیه و ثانیه بازگو می کند و از جهت شما که با حرف N و همینطور از شرق که با حرف E نمایش داده میشود برای مثال برای کشور ایران و شهر تهران و محله دروازه شمیران N35°41’37.79″ E51°25’56.36″ اینگونه نمایش خواهیم داد . البته بسته به نوع دستگاه و همینطور نرم افزارهای موقعیت یاب با واحد های دیگری می توان مشخصات نقطه مورد نظر را نمایش بدهیم ولی آن چیزی که برایمان اهمیت دارد همان فرمت اولیه است مثلا همان مختصات را می توان بصورت 35.693831, 51.432323  بیان کرد.

حالا که توانستیم موقیت را داشته باشیم و همینطور زمان عکاسی را به راحتی می توانیم این دو زمان را با هم هماهنگ سازی کرده و با استفاده از برنامه ها  و روش های که در بخش بعدی برایتان خواهم گفت مختصات عکس های خود را داشته باشیم .

پایان بخش دوم کاربرد gps در عکاسی –

کاربرد-gps-در-عکاسی بخش پایانی

 

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام جناب چاوشی
    سپاس از این که سعی در بروز کردن ما دارید ، خواندن این اعداد و ارقام و تبدیل آن به نقشه حرکت کار سختی به نظر میرسه، هنوز درکشون نکردم

  2. بانو غلامی اصلا قرار نیست که ما این اعداد را حفظ و یا بخاطر بسپاریم فقط کافی است که نحوه وارد کردن آنهاا را به دستگاههای ناوبری و مختصاتی و برنامه های که در مقاله بعدی معرفی خواهم کرد بلد باشیم .
    در حد اطلاع عمومی همانطور که نوشتم نحوه خواندن و نامیدن اعداد بر حسب ساعت و دقیه و ثانیه است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.