خانه / اخبار / نگارخانه ها (گالری ها) / انقلابیون ؛ دهه نخستین

انقلابیون ؛ دهه نخستین

انقلابیون ؛ دهه نخستین

« انقلابیون ؛ دهه نخستین » عنوان نمایشگاه و  کتابی با همین عنوان چاپ نشر نظر است که در گالری پروژه‌های آران افتتاح و رونمایی شده است. کتاب انقلابیون ١٠ سال متلاطم از تاریخ معاصر ایران را دربر می‌گیرد. بازگشت کاوه کاظمی پس از تکمیل تحصیلات در رشته عکاسی در مهرماه ١٣۵٧ با شروع انقلاب مصادف می‌شود و او خود را در سیل خروشان مردمی که خواستار سقوط رژیم شاهنشاهی بودند، می‌یابد. مجموعه عکس‌های انتخاب‌شده برای این کتاب و نمایشگاه، بخشی از آرشیو بزرگی از عکس‌های سیاه و سفید هستند که مهم‌ترین وقایع یک دهه سخت از تاریخ کشورمان را به تصویر می‌کشند.
پویایی محسوس و تنشی مشهود در این تصاویر خودنمایی می‌کنند. تأثیر متقابل عناصر متضاد و اضطراب و حرکت مداوم عکاس بخشی از جاذبه عکس‌ها هستند. بیش از سه دهه بعد، این تصاویر همچنان قادر به برانگیختن احساسات و یادآوری حقیقت و سوگی نام‌ناپذیر هستند.
نگاه شخصی و شور و شوق هنرمند، در کنار اتفاقات و تغییرات زیربنایی که در کشور در این دهه مهم اتفاق می‌افتند، مجموعه درخور تأملی را شکل می‌دهند که قطعا بخشی جذاب از حافظه تصویری ایران برای سال‌های متوالی خواهد بود
کاوه کاظمی در ۲۵ مهرماه ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد. در چهار دهه‌ گذشته، کاظمی به‌عنوان عکاس خبری آزاد با رسانه‌های بین‌المللی بزرگ جهان همکاری کرده. تصاویر او خصوصا در روزنامه‌‌‌های نیوزویک، نیویورک‌تایمز، اشترن، اشپیگل، پاری مَچ، اکسپرس و مجله‌‌های فیگارو و جئو منتشر شده‌‌اند. عکس «سرباز گریان» که در روزهای نخستین جنگ ایران و عراق گرفته شده است، معروفیت جهانی پیدا کرد و جزء آثار کلاسیک جنگ به شمار می‌‌رود. او با سفر به کشورهای مختلف مانند ایرلند شمالی، لبنان، نیکاراگوئه، کوبا، یوگسلاوی، افغانستان، اندونزی، سوریه، قبرس، جمهوری آذربایجان و عراق (در زمان جنگ خلیج‌فارس) دامنه عکاسی خود را توسعه داده و اکنون در زادگاهش ایران زندگی می‌‌کند و همچنان به کار و عکاسی در منطقه مشغول است. پوشش خبری آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال ١٣٩١، جنگ برای تصرف موصل در پاییز ١٣٩۵ و حضور در بین شبه‌نظامیان فارک کلمبیا پس از قرارداد صلح در دی‌ماه ١٣٩۵، جزء آخرین گزارش‌های برون‌مرزی کاظمی هست.
تصاویر کاظمی از انقلاب و دیگر کشورهای جهان تا به امروز، در سایت اینترنتی آژانس عکس گِتی قرار گرفته‌اند.
نمایشگاه کاوه کاظمی تا ١٩ خرداد در پروژه‌های آران واقع در خیابان نوفل‌لوشاتو کوچه لولاگر پلاک پنج ادامه دارد و بازدید از آن روزهای عادی همه‌روزه به جز شنبه‌ها، بین ساعات یک تا هفت امکان‌پذیر است.

 

منبع: روزنامه‌ی شرق

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.