خانه / اخبار / نگارخانه ها (گالری ها) / نقاشی‌ های هادی فراهانی بعد از ۲۵ سال در گالری گلستان

نقاشی‌ های هادی فراهانی بعد از ۲۵ سال در گالری گلستان

نقاشی‌ های هادی فراهانی

مجموعه‌ای از تازه‌ترین نقاشی‌های هادی فراهانی، هنرمندی که سال‌ها مقیم کانادا بود، بعد از ۲۵ سال، عصر جمعه، ۱۵ اردیبهشت در گالری گلستان به نمایش درمی‌آید.
هادی فراهانی که در سال ۱۳۶۷ در موزه هنرهای معاصر تهران و در سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ در گالری گلستان آثارش را به صورت انفرادی به تماشا گذاشته بود، جدیدترین نقاشی‌های خود را در گالری گلستان ارائه می‌کند.
«صورتش بیرون و معنیش اندرون» عنوان این نمایشگاه است که برگرفته از مصرعی از مثنوی مولاناست؛ فراهانی می‌گوید: «به‌عنوان هنرمند و انسانی که زاده ایران و وارث یک فرهنگ و تاریخ باستانی است، موضوع هویت، تفکر و درون‌نگری و تقابل یک فرهنگ و تفکر باستانی با دوران مدرنی که در آن به‌سر می‌بریم؛ چه در ابعاد انسانی آن و چه در عرصه فرهنگی و تاریخی‌اش، همیشه در ذهن من و به‌تبع آن در آثار من حضور چشمگیر داشته است. موضوع اولین نمایشگاه من در موزه هنرهای معاصر تهران و بعد در گالری گلستان، ترکیب شخصیت‌های برگرفته از نقاشی‌های مینیاتور ایرانی با عناصر دنیای مدرن و چالش‌های حاصل از این همنشینی بود. در نمایشگاه بعدی من در گالری گلستان، این‌بار نوبت پهلوان زورخانه بود که با تضادهای دنیای مدرن دست‌وپنجه نرم کند. نمایشگاه تازه من نیز درواقع ادامه همان موضوع است، ولی این‌بار با استفاده از اشعار مثنوی، شخصیت‌های قاجاری و تلفیق آنها با نمادهای مدرن پزشکی و علم آناتومی و کالبدشناسی. آنچه این نمایشگاه را از نمایشگاه‌های پیشین من در ایران متمایز می‌کند، وقفه ۲۵ ساله‌‌ای است که به‌واسطه عدم حضور من در ایران میان آخرین نمایشگاه‌ها رخ داد و همچنین جایگزین‌شدن تعداد قابل‌توجهی از موهای سیاه من با موهای سپید».
فراهانی که تا سال ۱۳۷۲ در فضای هنری و مطبوعاتی ایران حضور فعالانه داشت، مدتی بعد راهی کانادا شد و فعالیت‌های خود را در آنجا در سطح گسترده‌تری ادامه داد. طراحی‌های هادی فراهانی در سال‌های دور از ایران به‌طور مستمر در رسانه‌های معتبری مانند نیویورک‌تایمز، وال‌استریت ژورنال، لس‌آنجلس‌تایمز، اینترنشنال هرالدتریبیون و… به چاپ رسیده و در مسابقات مختلف جهانی جوایز متعددی را دریافت کرده است.
آخرین حضور فراهانی در صحنه هنری ایران نمایش مجموعه‌ای از طراحی‌ها و تصویرسازی‌های او در نشریات بین‌المللی بود که در سال ۱۳۸۷ ابتدا در خانه هنرمندان ایران در تهران و سپس در گالری نقش خانه اصفهان و موزه هنرهای معاصر شهر اصفهان و همچنین در مرکز فرهنگی – هنری شهر بروجرد برگزار شد.
نمایشگاه روز جمعه گالری گلستان آغاز دوباره فعالیت‌های هنری فراهانی در ایران است. گالری گلستان تا بیستم اردیبهشت میزبان نقاشی‌های هادی فراهانی است و در دروس، خیابان کماسایی، شماره ٣۴ قرار دارد.

 

منبع: روزنامه‌ی شرق

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.