خانه / آموزش عکاسی / چگونه عکاس شویم – بخش دوم: آشنایی با نکات و برخی مفاهیم

چگونه عکاس شویم – بخش دوم: آشنایی با نکات و برخی مفاهیم

سلام بر همه خوبان و همراهان دانشکده پیک وان . امید وار هستم که با خواندن بخش اول مقاله مربوط به چگونه عکاس شویم تا حدودی برخی از سوالاتی که در ذهن شما نقش بسته بود ٫ پاسخ خود را دریافت کرده باشید . در این بخش از مطالب می خواهم برای شما برخی از نکات و مفاهیم اولیه و کلیدی را توضیح دهم که امید وار هستم بتواند پاسخگو بخش دیگری از سوالات شما عزیزان باشد .

منظره یاب یا چشمی دوربین :

شاید با وجود دوربین های دیجیتال در بازار کمتر کسی از پنجره و روزنه کوچک دوربین اقدام به دیدن و انتخاب کادر خود نماید و اکثریت با استفاده از LCD موجود در پشت دوربین اقدام به عکاسی کنند ولی این مورد بیشتر برای عکاسان مبتدی یا تازه کار است اگر می خواهید که یک عکاس حرفه ای شوید بهتر است که از همان ویزور برای استفاده از کارد بندی و محل قرار گرفتن سوژه خود اقدام نماید. parallax

در دوربین های کامپکت وقتی به منظره یاب دوربین نگاه می کنید در آن دو شاخص خواهید دید . این دو شاخص بیان کننده این است که هر آن چیزی که در بین این دو شاخص قرار گرفته باشند چاپ خواهد شد . نکته اینجاست شاید شما در کادر خود المان و عناصر دیگری نیز را ببنید ولی باید به یاد داشته باشید که این ها فقط برای شما دیده خواهند شد ولی در چاپ عکس قرار نخواهند داشت .

این اختلاف زاویه دید به دلیل اینکه معمولا ویزور دورین کمی بالاتر از  لنز بوده که محل ورود نور است به وجود می آید که در اصطلاح به آن پارالاکس (Parallax) می گویند. البته در برخی از دوربین های پیشرقته  DSLR   مانند 7D کانن  و استفاده از اپتیکال ( منشور پنج وجهی ) با پوشش 100 درصد این نقص را بر طرف کرده اند . شما برای این که بدانید پوشش ویزور دوربین خود درچه محدوده ای است بهتر است به دفترچه راهنمایی آن مراجعه نماید.

چگونه عکس های واضح و شفاف داشته باشیم :

همان طور که می دانید اساس کار عکاسی بر مبنای نور واقع  شده است . به این معنا که هر چقدر نور بهتر در زمان مناسب به سطح فیلم و یا سنسور دوربین ما برسد عکس خوب و واضح و با کیفیت خواهیم داشت خوب چه باید کرد ٫ در جواب باید گفت با استفاده از سرعت های بالای شاتر . (شاتر پرده و یا مسدود کننده نور بوده که مانع رسیدن نور مداوم بر سطح فیلم و یا سنسور می شود )

 برای مثال اگر شما در جایی قرار گرفته اید که می توانید از سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه استفاده کنید این شانس را خواهید داشت که عکس خوب و واضح را ثبت نماید . حال اگر به هر دلیل نتوانید به این حداقل سرعت برسید مثلا با سرعتی برابر با ۱/۳۰ ثانیه عکاسی کنید احتمال اینکه لرزش دست شما نیز در عکستان نمایان باشد بسیار زیاد است در این صورت عکس شما وضوح خوبی را نخواهد دشت و تار و کدر و محو خواهد بود. البته با تمرین و تمرکز شاید بتوانید لرزش ایجاد شده را کنترل کرده و در سرعت های حتی ۱/۱۵ ثانیه نیز بر روی دست عکاسی کنید ولی به یاد داشته باشید که این یک ریسک است و عوامل کوناگونی مانند خستگی و یا سنگینی و بلند بودن لنز و یا استرس و هیجان بر روی عملکرد شما بشدت تاثیر گذار خواهد بود و همیشه شما در شرایط آرمانی قرار نخواهید داشت . 712_2987

 یک پیشنهاد به یاد داشته باشید که اگر بر روی دست عکاسی می کنید هر چقدر فاصله کانونی لنز خود را افزایش می دهید به همان نسبت نیز بهتر است شرعت شاتر خود را نیز افرایش دهید به معنی که اگر در فاصله کانونی ۱۴۰ میلیمتری اقدام به عکاسی می کنید بهتر است سرعت شاتر از ۱/۱۵۰ کمتر نباشد و یا اگر از فاصله کانونی ۵۰۰ میلیمتری استفاده می کنید بهتر است  سرعت شاتر از ۱/۵۰۰ کمتر نباشد .

این موارد قانون نیست فقط تجربه های مفیدی است که عکاسان به دست آورده و در کارهای خود موفق بوده اند و البته خود من ٫ شما نیز امتحان کنید شاید برای شما نیز نتیجه خوبی را در بر داشت . راه کار های برای عکاسی در سرعت های کم وجود دارد مانند استفاده از تکیه گاه و بند دوربین و…. . که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهیم داشت .

 عدم استفاده از فوکوس اتومانیک دوربین :

در دوربین های کامپکت به دلیل سهولت در استفاده برای تمامی مردم با هر سطح دانش و توان در عکاسی نمی توان قابلیت اتو فوکوس را نادیده گرفت البته در برخی از مدل های بهتر و پیشرفته این دوربین ها می توان با از کار انداختن بخش اتوماتیک  از حالت دستی استفاده کرد. در دوربین های نیمه حرفه ای و حرفه ای از سری DSLR با توجه به نوع لنز و دوربین بهتر است که از حالت دستی برای فوکوس روی سوژه استفاده کنیم.

اساس کار فوکوس در دوربین ها پیدا کردن نقاطی در کادر هستند که دارای بیشترین کنتراست با نقاط اطراف و مجاور خود هستند بر اساس اولویتی که ما مشخص می کنیم . البته نحوه تفسیر و محاسبه با دوربین است بنابراین کنترل دقیقی وجود نخواهد داشت . (کنتراست به بخشی گفته میشود که ما بیشترین اختلاف شدت نوری بین نقاط روشن ترین و نقاط تاریک ترین را شاهد هستیم ) در دوربین های پیشرفته هر روز ما شاهد بهتر شدن و دقت بیشتر در سیستم فوکوس هستیم ولی این برای ما کافی نیست.

camera-focus

 

برای مثال شما نمی توانید هرگز بر روی یک سطح کاملا سفید (مانند کاغذ و یا برف یک دست) از فوکوس خودکار استفاده کنید و دوربین شما قابلیت تشخیص ندارد چود در اصل کنتراست ی وجود ندارد پس بهترین روش استفاده از فوکوس دستی است .

بطور کلی البته باز بر اساس تجربه خودم و دیگر عکاسان این موارد را پیشنهاد می دهم  الف ) استفاده از فوکوس دستی در عکاسی : منظره و طبیعت ٫ ماکرو گرافی ٫ پرتره ٫ ابنیه و بنا ها ٫ نجوم و آسمان شب ٫ سطح و یا سوژه های که کنتراست کمی بین آنها و پس زمینه وجود دارد و … ب ) استفاده از فوکوس خودکار در عکاسی : خبری ٫ آلبوم های خانوادگی ٫ ورزشی ٫ پرنده نگاری ٫ سوژه های که تحرک زیادی دارند و احتیاج به سرعت عمل بالایی است و …..  

مفهوم سرعت شاتر و موارد استفاده از آن :

وقتی بیان می کنیم که سرعت فلان مدل دوربین ۱۲۵ می باشد در واقع داریم بر روی سرعت شاتر (Shutter) یا همان مسدود کننده نور صحبت می کنیم وسیله ای که در تمامی دوربین های امروزی وجود دارد .

در واقع کار این بخش از دوربین کنترل میزان نور ورودی به داخل دوربین و تابش آن بر سطح سنسور می باشد . باید توجه داشته باشیم که اگر سرعت شاتر که با واحد ثانیه سنجیده می شود اگر بر روی ۵۰۰ بود از زمانی که سرعت شاتر بر روی ۱۲۵ باشد کمتر است چرا که کسر عددی ۱/۵۰۰ کوچکتر از کسر عددی ۱/۱۲۵ می باشد. نکته : زمان باز و بسته شدن شاتر با سرعت بازو بسته شدن شاتر نسبت معکوس  به هم دارند.

323_2989

 

حال ما چگونه می توانیم از این خصوصیات استفاده کنیم برای اینکه عکس های جذاب و زیبایی را ثبت کنیم ٫ برای این منظور با کمی خلاقیت و ابتکار می توانیم با بازی زمان سرعت باز و بسته شدن شاتر یک سوژه متحرک را ثابت و ثبت کنیم و یا با اجازه دادن زمان بیشتر و باز بودن شاتر از یک جسم در حال حرکت حس حرکت و را ثبت کرده و به بیننده و مخاطب خود نمایش دهیم مانند عکاسی از جریان آب در رودخانه و یا رود ها و یا پاندول ساعت . با کمی تمرین به خوبی بر این تکنیک مسلط شده و بخوبی خواهید توانست عکس های خوب و هنری زیبایی را ثبات کنید.

دیافراگم یا روزنه عبور نور و استفاده از آن :

 خوب دوستان عزیز بطور حتم بارها و بارها  کلمه دیافراگم یا همان روزنه عبور نور را در عکاسی شنیده اید و با آن آشنا هستید در واقع کار این بخش که بر روی لنز دوربین شما قرار دارد میزان حجم عبور نور به داخل دوربین بوده تا بر سطح فیلم و یا سنسور دوربین تاثیر گذارد .

با توجه به این تعریف متوجه می شوید که میزان روشنی و تاریکی تصویر را می توانیم با این بخش کنترل نماییم  اندازه دیافراگم تاثیر مستقیمی بر میزان عمق میدان وضوح دارد . عمق میدان وضوح منطقه ای در عکس میباشد که از ابتدا تا انتهای آن واضح باشد Depth of Field . این میزان نیز خود تابع شرایطی است که در مطالب بعدی بصورت مفصل روی آن بحث خواهیم کرد.

620_2995

اندازه دیافراگم با با یک سری اعداد استاندار که با حرف F نمایش می دهیم نوشته و مشخص می شوند این اعداد عبارتند از :  1.8   2   2.8   4   5.6   8   11   16   22   32   45  64  البته میان مقادیری نیز در این بین وجود دارند که مد نظر ما نبوده مهم یاد گیری و ترتیب این استاندارد و درک کردن مفهوم استفاده از آنها می باشد .

خوب حالا با دانستن این اعداد و نکات زیر می توانیم عکس های درست و خلاق و زیبایی را ثبت کنیم – هرچقدر که عدد دیافراگم (f)  بزرگتر باشد دیافراگم با روزنه عبور بسته تر است . – هر چقدر دیافراگم بسته تر باشد عمق میدان وضوح (DOF) بیشتر خواهد بود . – هر چقدر دیافراگم بسته تر باشد میران عبور حجم نور به داخل دوربین کمتر بوده و برای جبران آن باید از زمان بیشتر شاتر و یا ایزو (میزان حساسیت سنسور با فیلم )  بیشتر استفاده کرد. باید به این نکنه دقت کنیم که با بالا رفتم ایز در دوربین های دیجیتال به دلیل نوع ساختار سنسور آنها میزان نویز در عکس ثبتی ما نمود بیشتری خواهد داشت پس در بالا بردن میزان حساسیت سنسور کمی وسواس بیشتری به خرج دهید!   پایان بحش دوم 

بخش اول چگونه عکاس شویم 

4.5/5 - (11 امتیاز)

7 دیدگاه

  1. محمد دلیری

    تشکر از شما بابت این مقاله خوب . قطعا برای خیلی از مخاطبان مفید خواهد بود

  2. سلام.بسیار جای تشکر داره این راهنماییهای شما.
    اگه لطف کنید بازم ادامه بدید این روند آموزش پله به پله را ممنون میشم.
    منتظرم…
    خوش رویی احسانیست بی هزینه،برایتان آرزویش کردم

  3. نادر اكبرپور

    سلام

    علی عزیز بابت این همه سخاوتمندی بیدریغ و ارائه اطلاعات مفید سپاسگزارم

  4. سلام و درود
    تجذبیات و اطلاعات خوبی را به مخاطبین منتقل کردید
    با تشکر فراوان .

  5. معصومه + احمدی +موقر

    سلام
    اطلاعات مفید بود سپاس از شما

  6. باسلام و تشکراز مقاله ارزشمندتون. بنده مدتی است عاشق عکاسی شده ام و با توجه به آ»اتور بودن میخوام یه دوربین عکاسی بخرم و بیشترین استفاده هم نخانوادگی و طبیعت هست ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.