خانه / آموزش عکاسی / تکنیک ها و خلاقیت ها / تکنیک های مهم و کار آمد برای عکاسی بخش اول

تکنیک های مهم و کار آمد برای عکاسی بخش اول

رتبه : (سطح مبتدی تا متوسط)

تکنیک های عکاسی :

سلام خدمت همه دوستان عزیز در این بخش از مقالات سایت سعی در معرفی برخی از تکنیک های مهم و کار آمدی در تکنیک عکاسی خواهیم داشت . برخی از این تکنیک ها شاید بسیار ساده و

پیش پا افتاده باشند ولی در عمل خواهید دید که با رعایت هریک از آنها و بکار بستن آنها تغییرات شگرفی در نوع عکاسی و بهبود نوع کارکرد شما خواهد داشت . بنا براین در بخش اول مقاله به معرفی 5 تکنیک مفید و موثر خواهیم پرداخت .

1-  (Boke)  به معنای غبار و یا تاری است. از اینرو، بوکه به کیفیتِ زیبا شناختیِ تاری در خارجِ از ناحیه فوکوسِ یک تصویر اشاره می کند. این “تاری” حاصل تفاوت میان انحرافات لنز و شکل های دیافراگم می باشد. در صورتی می توان گفت بوکه ی شما خوب از آب درآمده که باعث پرت شدن حواس بیننده نگردد. در برخی تصاویر که حاوی افکت بوکه هستند، بوکه ها آن چنان گسترده شده اند که توجه بیننده به جای موضوع اصلیِ عکس به آن ها معطوف می گردد. یک بوکه ی خوب باعث افزایش توجه و تاکید بر موضوع اصلیِ تصویر شده و باعث ارتقای آن می گردد.باید به این نکته توجه کرد که نوع و فرم شکل بوکه ها رابطه مستقیم با نوع و ساختار المان ها و عدسی های بکار رفته در لنز دارد .

186_1480

عکس : (سعید محمدی)

 

2- (Rule of Thirds) یا همان قانون یک سوم می باشد . یکی از نکات کلیدی و بارز در زیباشناختی عکس و همینطور اصلى‌ترین قوانین مربوط به ترکیب‌بندی (Composition) .

فرض می کنیم  تصویر ما به سه قسمت تقسیم شده است چه از نظر عمودی و چه از نظر افقی آنگاه موضوع خود را روی یا نزدیک یکی از این خطوط قرارمی دهیم این قانون را قانون یک سوم می نامند. البته یادمان باشد که  خلاقیت خود را حفظ کنیم و از این قانون تابعیت محض نداشته باشیم  در برخی از موارد ساختارشکنی بیشتر کار آمد است ولی باید هوشمندانه و دارای هدف باشد. لازم بذکر است برای انسان و حیوان وقتی که روی سر آنها زوم می کنیم بینندگان بیشتر به چشم آن انسان یا حیوان توجه می کنند بنابراین بهتر است این نکته و تکنیک را روی چشم ها اعمال کنیم  تا دیگر بخش های صورت .

خوشبختانه در دوربین های امروزی  قابلیت نمایش این خطوط روى صفحه نمایش (Gridlines ) وجود دارد و شما می توانید ار منو دوربین عکاسی خود آن را فعال کنید.

gridlines

عکس ( آرشیو)

3- (Select the angle)  یا همان اصطلاح زاویه دید می باشد که برابر با انتخاب زاویه دید و محل قرار گرفتن دوربین نسبت به موضوع عکاسی است . این نکته و تکنیک بسیار مهم و هائز اهمیت است چرا که با تغییر زاویه عکاسی می توانید هم به موضوع و سوژه عکس آسیب رسانده و هم آن را زیباتر جلوه داد بخصوص اگر از لنزهای Wide استفاده شود که در این صورت نمود بیشتر در عکس ما خواهد داشت  . توجه داشته باشید دوستان که می توان این موضوع را به سه بخش دسته بندی کرد که به تفکیک در مورد هریک مثالی خواهم زد:

الف – عکاسی از موقیت بالا نسبت به سوژه اتفاقی که در این مورد در عکس ثبتی ما صورت خواهد کرفت  فشردگی در تصویر و کوتاه جلوه دادن خظوط عمودی در عکس است و این بدترین نوع حالت عکاسی بخصوص در پرتره و افراد کوتاه قد است (مانند کودکان)

77_170

عکس(زهره مولوی)

 

ب – عکاسی از موقعیت رو به رو (سطح به سطح ) این نوع عکاسی بهترین و طبیعی ترین نوع عکاسی است در واقع اگر شما سعی کنید که با سر سوژه خود هم سطح شده و در یک خط مستقیم با او قرار گیرید در این صورت عکس جمع و تقریبا بدون پرسپکتیو خواهید داشت یعنی دارای کمترین اوجاج و شکستگی ها .

434_1574

عکس (حسین آذرافزا)

 

ج – عکاسی از موقعیت پایین ،در استفاده از این تکنیک شما به سوژه های خود به دلیل اینکه پرسپکتیو بیشتر به سوژه خود می دهید آن بلند تر و کشیده تر به نمایش خواهید گذاشت . از این تکنیک می توانید برای نمایش هر چه بهتر ساختمان ها و ابنیه و سازه های بلند استفاده کنید . ترجیچا برای عکاسی پرتره استفاده نکنید که در برخی موارد به سوژه و عکس شما لطمه خواهد زد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

عکس (آرشیو)

 

4- (The golden hours of photography)  عکاسی در ساعات طلایی ، نکته ای که شاید خیلی از ما در طول دوران عکاسی و یا تماشایی عکس های دیگر عکاسان آن را دیده و خود تجربه کرده ایم .

منظور از  ساعت طلایی اولین ساعت طلوع و آخرین ساعت غروب خورشید می باشد(فلق و شفق ). نوری که در  این ساعت از خورشید تابیده می شود افکتی متفاوت و دراماتیک به عکس می دهد.  در عکاسی، تصویر نهایی با توجه به زمانی از روز که عکس گرفته شده متغیر می  باشد.
فلق زمانی است که خورشیدحدود ۱۸ تا 20  درجه با افق فاصله دارد نوری ضعبف در سمت شرق آسمان مشاهده می شود بنابراین در هنگام عکاسی باید حواسمان به جهت تابش نور باشد . در مورد شفق نیز باید گفت  زمانی است که خورشید غروب کرده ولی همچنان در غرب آسمان نور پراکنده شده آن مشاهده می کنیم بنابراین در اینجا نور سنجی اهمیت یسیار پیدا می کند و باید حواسمان جمع باشد.

در این هنگامه از زمان که برایتان توضیح دادم می توانیم عکس های ضد نور خوب و همینطور عکس های دراماتیک و بسیار گرم با طیف های نوری زیبا  چشم نواز داشته باشیم . با تجربه و کار بیشتر خواهید دید در هر لحظه با ثبت یک عکس در این زمان خروجی های متفاوتی را بدست خواهیم آورد.

366_1376

عکس (ابوالفضل علیخانی)

 

5- (Long exposure time) عکاسی با زمان نور دهی بالا ، تکنیکی بسیار زیبا با خلق جلوه های نوری . همانطور که از عنوان مشخص است در این تکنیک یک عکاس با استفاده از یک روزنه دیافراگمِ باریک و سرعت شاتر  طولانی می تواند تصاویر مناسبی از پرتوهای نور، ستاره ها و  مِه  و ایجاد حس حرکت در سیالاتی همچون آب تهیه کردد.  ایجاد مناظری رویایی و تهیه تصاویری از عناصر ثابت  به همراه عناصر متحرکی که محو به نظر می رسند، بهتر است از این تکنیک در زمانی که نور در محیط کم است استفاده کرد تا اثر خود را بیشتر نمایش دهد همینطور می توان از فیلتر های کاهند نور استفاده کرد (در مورد انواع فیلترها بعد مفصل صحبت خواهیم کرد).

نکته بسیار مهم این تکنیک ثابت نگه داشتن دوربین و عدم تحرک آن در هنگان مور دهی می باشد و بهتر است از سه پایه و یا قرار دادن دوربین بر روی یک تکیه گاه مناسب اسفاده شود. نمونه بسیار خوبی که می توان برای دوستان مثال زد عکاسی از رد ستارگان است شاید برای شما نیز جالب باشد که در یک شب صاف و پرستاره به رو سمت ستاره قطبی نشانه رفته و با دادن زمانی چند ساعته به شاتر تصاویر خلاق و زیبایی را ثبت و پردازش کنید .اگر حوصله ایستادن چندین ساعته را ندارید می توانید با زمانی در حد چند دقیقه از حرکت خورو ها و نور چراغها عکاسی نماید.

night_fartow_com

عکس (فرهاد توفیقیان)

پایان بخش اول

4.4/5 - (9 امتیاز)

همچنین ببینید

مبانی هنرهای تجسمی (شکل)

رتبه : (سطح مبتدی تا متوسط) اسپانسر این مقاله: فروشگاه پوشاک سایز بزرگ کلیک کنید …

5 دیدگاه

  1. سلام جناب چاوشی
    سپاس از مطالب خوبتون
    منتظر بخش دوم این مقاله هستم
    شاد باشید

  2. تشکر فراوان

  3. محمد علی صادقی

    با تشکر از مطالب خوبتون منتظر مقاله های بعدی شما هستیم . سبز باشید

  4. Besiar sepasgozar az matalebe Ammozande va ravan.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال ضد اسپم * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.