دانشکده پیک وان

آموزشگاه مجازی عکاسی ( آموزش عکاسی )

محمد دلیری در ۲۱ - آبان - ۱۳۹۳

لنزهای پرایم prime lenses یا لنزهای سریع fast lenses

لنز پرایم چیست ؟ what is prime lens

خداحافظ لنزهای زوم … سلام لنز های پرایم … این نتیجه ای خواهد بود که در پایان این مقاله به آن خواهیم رسید … نه کمی صبر کنید. این تنها یک شوخی بود قطعا هر لنزی برای کاربردی خاص ساخته شده است و هیچگاه نمی توان با نوعی لنز خداحافظی کرد … اما می توان خصوصیات لنزهای مختلف را شناخت و از آن بهترین بهره را برد. اما بحث ما اکنون ، کنکاش در مورد لنزهای مختلف و برندهای آن نیست بحث ما در مورد لنزهای پرایم است؟

لنز پرایم چیست؟
به لنزهایی پرایم گفته می شود که تنها یک فاصله کانونی به شما می دهد مثلا فاصله کانونی 50mm 
برای آنهایی که کمتر با مقوله عکاسی آشنا هستند باید گفت که هر چه فاصله کانونی کمتر باشد دوربین شما زاویه بازتری را ثبت می کند و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد دوربین شما تله تر خواهد بود ( زوم تر ) و نقاط دور دست را در قاب شما جای می دهد.
اینکه لنزهای پرایم تنها یک فاصله کانونی دارند خب یک محدودیت است و شاید در خیلی از مقاصد عکاسی آزار دهنده باشد. قطعا داشتن یک لنز زوم که فواصل کانونی مختلفی از واید و نرمال و تله را در اختیار ما قرار دهد خیلی بهتر است و انعطاف پذیری بیشتری به عکاس می دهد و عکاس تنها با چرخاندن مچ دست خود ، بدون نزدیک یا دور شدن به سوژه، کادر و قاب مورد علاقه خود را می بندد و عکس خود را ثبت می کند.

اما این لنزهای پرایم  به ظاهر محدود کننده، و معمولا گران قیمت، مزایای دارند که بسیاری از عکاسان حرفه ای ، علاقمند به استفاده از آنها هستند. از مزایای این لنزها:

1- کیفیت : با توجه به اینکه در لنزهای پرایم عدسی های کمتری بکار رفته و اصولا عدسی متحرکی در آنها وجود ندارد کیفیت و شفافیت تصویر بالاست و دیستورشن distortion ، کروماتیک ابریشن chromatic aberration ،

وین ی تینگ vignetting ( حرف g آن تلفظ نمی شود ) در آنها نسبت به لنزهای زوم کمتر خواهد بود. ( چند عکس با کمی اغراق برای درک بهتر این اصطلاحات )

 

distortion: اعوجاج یا خمیدگی های تصویر خصوصا در لبه ها

distortion
 

chromatic aberration: وجود خطوط رنگی در لبه های سوژه

chromatic aberration

 

 

vignetting: وجود هاله سیاه در اطراف عکس

vignetting
vignetting

2- عمق میدان کم 
لنزهای پرایم در بازترین حالت دیافراگم خود، گشودگی دیافراگم بیشتری به شما می دهد همان عددی که همه آن را با f می شناسیم و f کمتر یعنی دیافراگم بازتر .مثلا یک لنز پرایم کانن 50mm دارای f/1.2 است و می دانیم که هر چه f لنز کمتر باشد عمق میدان آن کمتر خواهد بود. عمق میدان کم در عکس ها ، باعث می شود بتوانیم سوژه را به راحتی از پس زمینه جدا کنیم و بوکه ی بهتری در عکس ایجاد کنیم در حالی که در لنزهای زوم ، گشودگی دیافراگم تا این اندازه نخواهیم داشت. این f های کم ( یعنی دیافراگم بازتر ) ، در کارهای تصویر برداری نیز موثر هستند که تصاویر سینمایی تر با عمق میدان کمتری به شما تحویل می دهند. کسانی که از دوربین های DSLR برای ساختن فیلم و تصویر متحرک استفاده می کنند به خوبی به اهمیت این مساله آشنا هستند. دوربین هایی مانند Canon 5DII , Canon 5DIII , Canon 7D ، در زمینه تصویر برداری در DSLR ها محبوبترند.

3- عکاسی در نور کم
همانطور که گفته شد با توجه به دیافراگم های بازی که لنزهای پرایم به شما ارائه می دهند شما را قادر می سازند در نور کمتر، بدون استفاده از فلاش ، تصاویر با کیفیت تری ثبت کنید. این امر در برخی از موارد بسیار برای عکاسان حیاتی می باشد.

لنزهای سریع: به لنزهای پرایم ، لنزهای سریع هم می گویند. چرا که وقتی لنز به شما f های کوچکتر می دهد ( یعنی دیافراگم باز تر ) ، پس شما برای رسیدن به نور مناسب، بجای کند کردن سرعت  شاتر، دیافراگم خود را باز می کنید و در عوض می توانید از سرعتهای شاتر بالاتر ( سریعتر ) برای ثبت عکس خود استفاده کنید و سوژه را به خوبی فریز کنید. اما در لنزهای زوم، به دلیل نداشتن f های پایین ، شما برای تامین نور ثبت، مجبور می شوید که سرعت شاتر را کم کنید که گاهی به جایی می رسید که سوژه ممکن است محو و تار شود یا ایزو را بالا ببرید که مشکلات خودش را دارد … معمولا عکاسان بارها با این چالش رو به رو شده اند.

اندازه و وزن سبک تر لنزهای پرایم نیز نسبت به لنزهای زوم قابل ذکر است اما به نظر من صرفا یک خصوصیت خوب محسوب نمی شود و تنها یک خصوصیت محسوب می شود چرا که به همان اندازه که سبک تر و کم وزن تر هستند ما را از فاصله کانونی های مختلف محروم می کنند.

اینکه کی و کجا از این لنزها استفاده می شود بر می گردد به عکاس، که با شناختی که نسبت به خصوصیات این لنز و لنزهای دیگر دارد تصمیم بگیرد برای کار او چه لنزی مفید تر است. هر چند همه عکاسان حرفه ای ( به مفهوم حرفه ای نه صرفا عکاس خوب ) ، حتما مجبورند انواع مختلفی از لنزها را داشته باشند که در کوله ی آنها حتما لنزهای پرایم نیز مشاهده می شود.

دوستانی که تجربه عکاسی با لنزهای مختلف پرایم چه کانن چه نیکون چه غیره دارند می توانند خصوصیات آنها، و تجربیات خودشان با این لنزها را برایمان بیان کنند تا این نوشته پرباتر گردد.

با تشکر که مرا در این مقاله همراهی کردید


12 ديدگاه

  1. حسین ریاحی می‌گه:

    درود
    مطلب بسیار مفید و آموزنده بود
    ممنون از ارسال
    اشتباها” امتیاز 1 شد و قابل اصلاح نبود

  2. Qazaleh می‌گه:

    kheili mamnoon aqaye daliriiii

    mataleb vaqan karbordi va amoozande bood

    SePaS!

  3. ربابه سلیمانی می‌گه:

    سلام،
    دیگه به داشتن لنز پرایم افتخار خواهم کرد وکمی مهربانتر با او برخورد خواهم کرد…
    سپاس از مطلب خوبتون…
    موفق باشین…

  4. زهرا می‌گه:

    همونطور ک اشاره کردین لنز زوم کاربرد بیشتری داره،ولی برای من کیفیتی ک لنز پرایم داره خیلی مهمه،با وجود محدودیت های ثابت بودن فاصله کانونی،واقعا کار کردن باهاشون لذت بخشه بخاطر شفافیت تصویری ک اراءه میدن

  5. ایوب می‌گه:

    واقعا سایت بسیار مفید و کاربردی دارید و با وجودی که من فقط یکی دوبار هست که از سایتتون بازدید کردم خیلی ازش استفاده کردم به همین خاطر نخواستم بدون تشکر از سایت خارج بشم اما یه سوال هم برام مشکل ساز شده چون می خوام یه دوربین بخرم توی این قضیه موندم و اونم اینه که آیا دیافراگم توی تمام دوربینهای عکاسی برابرند یا نه منظورم اینه که همانطور که یه لنز مثلا 50 م م روی یه دوربین فول فریم معادل یه لنز 75 م م روی یه دوربین APS-C هست آیا دیافراگم مثلا F/1.8 روی دوربین APS-C معادل دیافراگم F/2.7 روی فول فریم هست مثلا دوربین پاناسونیک لومیکس DMC-LX7اندازه سنسورش 1/1.7 هست و بازترین دیافراگم اون در وایدترین فاصله کانونیش F1.4 هست که در ظاهر یه شاهکار برای هچمین دوربینی در این سطح هست اما با توجه به تحقیقی که در سایتهای مختلف کردم و همچنین بر اساس گفته عکاس مشهور جهان آقای برایان پترسون این دیافراگم باید معدل گیری بشه با دوربینهای فول فریم برای مثال همین دوربین پاناسونیک بازترین دیافراگمش معادل تقریبا F/6.4 در دوربینهای فول فریم میشه که عملا دوربین کندی میشه اما بعضی ها هم مخالف این مطلب هستند و به این باورند که هر دیافراگمی روی لنز استاندار خودش سنجیده میشه یعنی مثلا دیافراگم F1.8 روی هر دوربینی باشه چه فول فریم چه کراپ فاکتور هیچ فرقی نداره حالا من موندم کدام دیدگاه درست تره اگه جواب بدید ممنون میشم با تشکر

    • محمد دلیری می‌گه:

      سلام
      دیافراگم یک مشخصه برای لنز است و ربطی به دوربین ندارد هر چند سنسور دوربین ممکن است با توجه به کیفیت و ساختارش روی نوری رسیده شده تاثیراتی داشته باشد. آدرسی مطلبی که آقای پترسون در مورد معدل گیری گفته را می فرمایید مطالعه کنم ببینم منظورشون چی بوده؟

  6. مصطفی اسدبیگی می‌گه:

    سلام خدمت شما
    بسیار خوب و جالب بود و استفاده کردم از توضیحات خوب شما اقای دلیری
    موفق باشید در پناه حق

  7. ایوب می‌گه:

    کتاب نورسنجی در عکاسی نوشته برایان پترسون با ترجمه آقای محمد رضا شهبازی صفحه 54-55 (معمولا لنز7-21در دوربینهای لنزثابت معادل لنز زوم 38-155 میباشد لنز9-72 برابر35-280میلی متر میباشد وززمانیکه دوربینتان را روی F2.8تنظیم میکنید معادل F11دریک دوربینSLRمیباشد وF11شما درواقع روی دیافراگم بالای 64 درSLR میباشد..)

    • محمد دلیری می‌گه:

      سلام آقا ایوب
      به نظرم این مقایسه داره بین دوربین های معمولی با SLR انجام شده که خوب ساختارشون با SLR فرق داره چون لنزهای ثابت و با قطر کوچک دارند و به دلیل کوچکتر بودن سسنسور آنها ضریب کراپ هم فرق داره اما برای عدد دیافراگم لنز حرفه ای، عدد ثابت است و میزان نور رسیده به سنسور نباید فرقی کند. ولی بازم تحقیق کنید اگر به مطلب خاصی رسید اینجا بیان کنید تا همه استفاده کنند.

  8. با سلام
    با این مقاله مشتاق شدم برای خودم یک لنز پرایم هدیه بگیرم :)
    سپاس

  9. مهرداد بطحایی می‌گه:

    ممنون از شما جناب دلیری
    سربلند باشید

يک ديدگاه بگذاريد


سوال ضد اسپم *