دانشکده پیک وان

آموزشگاه مجازی عکاسی ( آموزش عکاسی )

سمیه سادات غلامی در ۳ - مهر - ۱۳۹۲

رتبه : (سطح مبتدی تا متوسط)

مبانی هنرهای تجسمی (شکل)

هوالمصور

در آسمان علم عمل برترین پر است

در کشور وجود هنر بهترین غناست

سلام خدمت دوستان عکاس در ادامه مباحث گذشته در باب مرور مبانی هنرهای تجسمی یا سواد بصری به بخش سوم یعنی سطح یا شکل میرسیم. امیدوارم مطالب گذشته مورد استفاده دوستان قرار گرفته باشد.

taheri

عکس: میثم طاهری

سطح یا شکل:

سطح سومین عنصر بصری است که دارای دو بعد “طول و عرض” و بدون ارتفاع است که به وسیله خط محدود شده است؛ فضایی دو بعدی که از حرکت خط بر صفحه پدید می آید. این عنصر فاقد عمق به صورت مثبت و منفی دیده می شود.

awesome_39

عکس: آرشیو

325_1826

عکس: احمد صفائی

سه نقطه در فاصله ای مرتبط با هم فضایی را مشخص می کنند که به صورت سطح نامرئی قابل درک است.

noghtee

عکس: سمیه سادات غلامی

 سطح ها چه هندسی و چه غیر هندسی، دارای شکل ها و کیفیت های متفاوتی هستند، که در زندگی روزمره، با انواع مختلف آنها در تماس و رابطه مستقیم هستیم، هر یک از آنها از لحاظ بصری، بر ما تاثیرات گوناگونی دارند.

reezapor

عکس: محسن رضاپور

در طبیعت و در پیرامون ما سطوح به اشکال متنوع وجود دارند؛ که می توان سطح ها را به شکل های گوناگون تقسیم بندی کرد:

الف) سطح های صاف

ب) سطح های پست و بلند و دارای انحنا

ج) سطح های پیچیده

د) سطح های شفاف “ترانسپران”

mazloomzade

عکس: سید محمدرضا مظلوم زاده

سطح ها به دو دسته هندسی و غیر هندسی تقسیم می شوند. بخشی جدا شده از فضای پیرامون به واسطه خطوط مرزی یا تفاوت در رنگ، سیاه و روشن، بافت و غیره بیشتر بر سطح دلالت دارد تا حجم.

در میان شکل های هندسی (مسطح) سه شکل مثلث، مربع و دایره شکل های بنیادی هستند. سایر شکل های هندسی به نحوی مشتق از همان سه شکل یا ترکیبی از آن ها می باشند. هرکدام از این سطوح که در وضعیت و شرایط مختلفی قرار می گیرند، بیان تصویری تازه ای را به خود می گیرند.

تمام حالات و خصوصیات نسبت داده شده به اشکال یا به علت شکل ذاتی آنها بوده و یا به علت واکنش دستگاه روانی انسانها و یا به دلیل تعابیر خاص فرهنگی و …

694_3747

عکس: سیاوش افراز

دایره : القای بی انتهایی، گرما و محفوظ بودن را دارد. دایره نمادی از آرامش و تداوم و شکل کاملی است که حرکت جاودانه و مداومی را نشان می دهد؛ زیرا کلیه نقاط پیرامون دایره از یک ارزش برخوردارند و این امر، تعالی بین نیروی درونی و فضای بیرونی دایره ایجاد میکند و باعث حرکت چرخشی و دورانی دایره می شود و مفهوم بی پایانی را القا می کند، به خاطر شکل دورانی اش، نوعی تحرک را القا می کند. همچنین دایره نماد نرمی، لطافت، سیالیت، تکرار، آرامش روحانی و آسمانی، پاکی و صمیمیت به شمار می آید. کشش درونی دارد و درونگراست.

1409_8097

عکس: سمیه خورشیدی

مربع : مربع بر خلاف دایره نماد صلابت، استحکام و سکون است. به این دلیل که از جهت یک ضلع روی زمین قرار می گیرد مستحکم و ایستاست، به مربع حالت بی حرکتی، صداقت و صراحت نسبت داده شده است .شکلی است متعادل، محکم و ایستا؛ این شکل مظهر قدرت زمین و مادی است. مربع دارای کشش داخلی و خارجی است.

707_5562

عکس: سید آرمان نبی پور

SONY DSC

عکس: سید مجتبی مظلوم زاده

مهدی آذین فر

عکس: مهدی آذین فر

مثلث: مثلثی که قاعده اش پایین باشد، دارای استحکام و شکلی پایدار است. و برعکس، هرگاه بر یکی از رئوس خود بایستد، حالت ناپایدار و تزلزل به خود می گیرد. مثلث، فعالیت، جدال و انقباض را تداعی می کند، به دلیل وجود نقطه راس که انرژی و نیروی شکل را به بیرون منتقل می کند، خطر و دلهره را موجب می شود. مانند “نشانه های هشداردهنده و خطر در راهنمایی رانندگی”

mohammadi saeed

عکس: سعید محمدی

به واسطه زوایای تند، سطحی مهاجم و شکلی ستیزنده به نظر می رسد که همواره در حال تحول و پویایی است. بر اساس ترکیب هایی از مثلث می توان ترکیب های ساختاری بسیاری به وجود آورد. استفاده از مثلث و شبکه های مثلثی یک اصل ساختاری در طبیعت و در معماری به شمار می رود. چنانچه بر یکی از رأس های خود قرار بگیرد حالتی کاملاً ناپایدار و متزلزل دارد. کشش مثلث بیشتر بیرونی و برونگراست.

434_2845

عکس: حسین آذرافزا

01

عکس: آرشیو

رابطه رنگ و شکل:

رابطه رنگ و فرم سه شکل اصلی : مربع، دایره و مثلث با سه رنگ اصلی : قرمز، آبی و زرد ارتباط دارند و ارتباط شکل و رنگ بدین صورت مطرح می شود که به وسیله این سه شکل با این سه رنگ اصلی، مفهوم و بیان تقویت می شود و ارزش یکدیگر را چه از نظر حسی و چه از نظر ذهنی، گویاتر می کنند. به طور خلاصه می توان گفت:

مربع: سکون، آرامش، وزن و سنگینی با رنگ قرمز

مثلث: اندیشه، فکر، حرکت، فروزندگی با رنگ زرد

دایره: روح و روان، مبین ذات، حرکت ابدی با رنگ آبی هماهنگ است.

پس هنگامی که رنگ و فرم در اثر هنری با هم تلاقی می کنند اثرشان در هم می آمیزد و افزون می شود.

02

عکس: آرشیو

پایان بخش سوم – مبانی هنرهای تجسمی (سطح)

بخش اول مقاله – نقطه

بخش دوم مقاله – خط 


11 ديدگاه

  1. محسن رضاپور می‌گه:

    سلام …
    مطالب خیلی خوبی نوشتید …خیلی برای من جالب و اموزنده بود ..
    ان شاالله همیشه موفق باشید و این مقاله های شما تداوم داشته باشه
    از مقاله های شما استفاده کنیم
    موفق باشید..

  2. بکتاش می‌گه:

    خیلی مختصر و بسیار مفید

  3. رضا ملارضایی می‌گه:

    بسیار عالی و مفید بود
    متشکرم

  4. فاطیما می‌گه:

    خیلی عالی بود لطفا مباحث بعدی مبانی مثل حجم ریتم و… رو هم درصورت امکان بذارید

  5. زهرا می‌گه:

    لطفا درباره مباحث دیگر مبانی هم مطلب بگذارید باتشکر از شما

  6. سلام ممنون استفاده کردم
    لطفا درباره فرم و حجم هم بزارید

يک ديدگاه بگذاريد


سوال ضد اسپم *